Håller på att riva bort taket. ska dit med nytt..

som bilderna nedan så ser de ut under plåten..
hade man Masonit som färdigt tak förr i tiden ? huset är från 1917.

Under masoniten på bilderna här nedan är det idag. Råspont.. eller dåtidens.. plank iaf hela taket..
Jag ska lägga på ny plåt av modell tegelprofil..

Men min tanke är när jag river att jag inte vill riva bort masoniten. utan göra som dom (de som la detta tak) har gjort då jag endå ska dit med ny bär och ströläkt är att slänga på en frihängande duk som tex mataki har. för att slippa riva så mycket...

Jag frågar er som har koll på läget.. vad är de bästa att göra i mitt läge ? har ni några tips å råd eller bara är sugen på att hjälpa till? :)




0c955a27-165e-4c83-b070-1aa8749cfb91.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

f40dce04-a324-4218-9350-dbac0d55bf94.jpg
 
Redigerat:
Masonit? det röda små fyrkanterna är väl ändå plåt?!
 
johan ivarsson skrev:
Masonit? det röda små fyrkanterna är väl ändå plåt?!
nej masonit.. :)
 
Dom röda små fyrkanterna har ju vart yttertaket en gång i tiden som dom sen lagt plåttaket över.
Svårt att tro att det är masonit troligen något liknade material kan kanske va asbest i det.
 
Personligen river jag alltid bort så mycket som möjligt, gillar inte att bygga in gammalt skit.
 
ok.. men personligen jag så tänkte jag inte göra det .. varför ? jo för då har jag någe som skyddar under tiden då jag byter tak... även fast man slänger på presening så är de svårt att få det tätt.... har för mycket krånligt tak.. för att de skulle vara lätt täckt..

men tack för ett off topic svar :)
 
De fyrkantiga plattorna är eternit, dvs asbestcement, innehåller 10 - 15 % asbest, ibland mer.
 
Lugn nu, den slutsatsen kan du omöjligen göra av dom bilderna. Sluta nojja upp folk om asbest utan saklig grund.
 
academia skrev:
De fyrkantiga plattorna är eternit, dvs asbestcement, innehåller 10 - 15 % asbest, ibland mer.
vad har du för adress ? jag kan ta lös en och skicka en åt dig...
100% masonit.. som dessutom är målad röda...
 
kick3n skrev:
vad har du för adress ? jag kan ta lös en och skicka en åt dig...
100% masonit.. som dessutom är målad röda...
Ber om ursäkt, det där såg 100% ut som eternitlappar, så drog förhastad slutsats. Har heller aldrig sett masonit på det sättet. De kan väl isåfall inte rimligen utgöra ett gammalt yttertak??

Stefan verkar tycka det är noja så fort någon är vaksam och nämner eller påminner om asbest. Men det var inte min avsikt att skrämmas, inte heller i något annat inlägg jag gjort i forumet, vilket borde vara tydligt.
Lycka till med taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.