Jag vill hänga om dörrarna på andra hållet på Cylinda kyl K8185 och frys F8185. I bruksanvisningen står det att man ska kontakta auktoriserad service för omhängning.

Är det verkligen så svårt att man inte kan klara det själv?
Har någon länk till servicemanual eller andra tips för hur man går tillväga? :)
 
Jag gjorde det för ett tag sedan.
Nej det är inte omöjligt. Tar lite tid och är lite pilligt.
Jag har för mig att kabeln till dörren var något man får se upp med. Men allt du behöver utöver verktyg ligger med i skåpet.
 
Och det var lättare ifall skåpet hade legat ner :surprised:
 
Ah låter lovande :)
Hade du någon beskrivning/sprängskiss eller körde du på känsla?
Vore bra att veta hur man lossar yttersta lagret så man inte skadar fästen eller plåtar...
 
Jag tänkte så här: Hur svårt kan det vara?
I gångjärnet uppe går kabeln till dörren har jag för mig. Skruven till plasten på gångjärnets ovansida.
Du får ta det lugnt så löser det sig!
 
Ok, om allt är skruvat är det ju inga problem. Var mest orolig för dolda snäppfästen och annat där man måste veta vilket håll man ska bända åt för att öppna utan att förstöra nåt :eek:
 
Jag tror att den enda del du måste knäppa loss är plasten där övre gångjärn ska sitta. Och minns jag rätt så ska plastlisten loss för att kunna dra kabeln till andra sidan.
Det var något moment jag fick göra två gånger :mad:
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
Låter som om du vill placera kylen och frysen tvärtemot vad som är tänkt... Kolla med Cylinda om placeringen är lämplig... Kan ha att göra med värmeslingor i skåpen för att motverka kondens...
 
Nu får man skämmas lite :surprised:
När jag väl gick in på Cylindas sajt och letade så fanns där beskrivning av hur omhängningen ska göras. Ligger i ett separat dokument (alltså ej i användarmanualen) och det finns också sprängskisser och annat. Utmärkt Cylinda!
Man går in och söker efter sin modell på http://www.cylinda.se/reservdelarservice. Jag har bifogat instruktionen i inlägget.
@44DFYD123: Då varken omhängningsinstruktionen eller användarmanualen nämner något om restriktioner i hur man får placera kyl och frys inbördes så tolkar jag det som fritt fram.
 
A
nu kan du byta dörrhängning på bosch/simens oxå...
 
Hijackar tråden här lite. Jag är lite sugen på 8185 med tillhörande frys. Någon här som har det hemma som kan ge en lite snabb recension av vad ni tycker? Tack på förhand!
 
Vi har det paketet hemma.
Är i det stora hela nöjd med paketet. Men tyvärr verkar cylindas serviceavdelning fungera mindre bra.
Frysen vi fick först tjöt en del. Så att man störde sig. De kom ut och tittade på den, de bad oss vänta en tid till pga inkörning av kompressorn. Efter ca 2 månader så ringde vi igen (det är nu aug-sept). Och då ska de byta ut skåpet. Tyvärr är det rest hos cylinda och de återkommer när det finns i lager. I december ringer vi tillbaka. Då finns ingen service mm. Alla ursäkter man kan hitta på sägs. Men de lovar att ta tag i det. Händer inget. Efter många samtal och utfästelser från cylinda så får vi ett nytt skåp i feb-mars. Och det är tyst som en mus.
Så får du ett skåp som funkar perfekt är det bara att njuta. Behöver du garantiservice så får du stångas lite.

Gillar belysningen och inredningen i kylen samt volymen.
Frysen funkar nu perfekt och är aldrig en gnutta frost i det, även om barnen rycker i det o ska ha glass.
Tror vi betalade runt 12000kr för paketet hos tretti.se så det anser jag vara ett bra köp!
 
fgo skrev:
Vi har det paketet hemma.
Är i det stora hela nöjd med paketet. Men tyvärr verkar cylindas serviceavdelning fungera mindre bra.
Frysen vi fick först tjöt en del. Så att man störde sig. De kom ut och tittade på den, de bad oss vänta en tid till pga inkörning av kompressorn. Efter ca 2 månader så ringde vi igen (det är nu aug-sept). Och då ska de byta ut skåpet. Tyvärr är det rest hos cylinda och de återkommer när det finns i lager. I december ringer vi tillbaka. Då finns ingen service mm. Alla ursäkter man kan hitta på sägs. Men de lovar att ta tag i det. Händer inget. Efter många samtal och utfästelser från cylinda så får vi ett nytt skåp i feb-mars. Och det är tyst som en mus.
Så får du ett skåp som funkar perfekt är det bara att njuta. Behöver du garantiservice så får du stångas lite.

Gillar belysningen och inredningen i kylen samt volymen.
Frysen funkar nu perfekt och är aldrig en gnutta frost i det, även om barnen rycker i det o ska ha glass.
Tror vi betalade runt 12000kr för paketet hos tretti.se så det anser jag vara ett bra köp!
Tack för bra svar!

Hur upplever du att öppna kylen/frysen? Läste en recension på elgiganten där folk gnällde på att man måste vara atlet för att orka öppna det, alternativt att det nästan välter?
 
Inget jag upplever.
Mina små barn får upp frysen.
Men är man van med hävarmshandtag eller pedal, så visst får man dra till. Det är absolut inte som att skåpet ska tippa.
 
Oväntat nog är det kylen som är lite svåröppnad hos oss. Om den står på ett glatt golv kan hela skåpet åka med lite. Frysen inga problem alls. Men visst, trögare än skåpen med hjälpmekanismer.

Om man byter från frys utan självavfrostning och kyl utan "multi-flow" så kan det vara bra att veta att de här skåpen surrar lite hela tiden pga fläktarna som är inblandade i de här funktionerna. Skåpen är alltså inte helt tysta även om kompressorn står still. Det gäller ju även andra fabrikat med de här funktionerna.

Bra volym och skön belysning som fgo sade. Man hade kanske önskat sig att facken i kyldörren gick att sätta lite mer som man ville och ägghyllan är lite bökig så vi använder den inte. Lådan med "0 grader" är toppen för kött och mejeri och maten verkar hålla sig länge.

En lite oväntad grej är att displayen visar inställd temperatur istället för aktuell temperatur. Enligt Cylinda ska dessa två alltid ändå vara desamma men visst hade man väntat sig se temperaturen gå ner vid en längre dörröppning för att sedan kunna se den jobba sig tillbaka, men inte.

De två övre luckorna i frysen har en uppställningsfunktion. För oss tog det bara två veckor innan samtliga fyra luckhörn som är del av uppställningsmekanismen hade snäppt av. Cylindas "goa och gla'a" kundtjänst var jättetrevliga men enligt dem hade deras kvalitetsansvariga aldrig hört talas om nåt sånt så det var nog vårt eget fel...

fgo: Har "snäpplåsen" på luckorna i frysen hållit för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.