20160420_001 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ritningen säger att väggen inte är bärande och det är en gipsvägg i övrigt. Dock hittade vi dessa inne i väggen. Någon som vet vad det är för något? Pelarna är av stål och tycks vara ihåliga. Vi bor på våning 5 i ett lägenhetshus och med tanke på att vi kan höra ljud från utsidan inne i dem så verkar de gå ända upp i taket.

Någon som vet vad det är för något?
 
Om vi nu antar att det inte är bärande pelare (men det kan det vara) så skulle det kunna vara rör för takavvattning, eller någon form av ventillationsrör.
 
Ser ut som helt vanliga metallreglar, sådana man använder i en icke bärande vägg. Bildgoogla på det så får du se!

Eller menar du det där grå?
 
jag tror det är de grå som menas.
 
Vi är rätt säkra på att det inte är bärande. Utöver att det inte står utmärkt som bärande på ritningen så är konstruktionen så tunn att det rimligen inte kan bära upp någonting över huvud taget. Dessutom är den inte ordentligt brandskyddad eller fyld så om huset skulle brinna skulle den vika sig dubbel direkt.

Ventilationen går ungefär två meter bort så det som återstår då är väl avvattning men borde inte det stå utmärkt på ritningen?
 
Ja, det är de grå som avses. Reglarna är helt vanliga reglar och jag skulle blivit mer förvånad om de inte funnits där :)
 
Ett fyrkantigt upprättstående rör kan bära en hel del, det beror ju på hur ändarna ser ut?
 
Men oavsett vad det är så kan man ju inte bara kapa bort det, utan att undersöka vad det är. Om det är tunnt gods, så är det troligen någon form av rör. Ventillation (att det finns 2m bort behöver inte betyda något, dessa rör kan ventillera ngt. annat utrymme). Avloppsavluftning. Eller någon variant av avlopp, regnvattenavvattning osv.
 
Det där med ritning. Jo de finns säkert med på någon ritning, men om det är på konstruktionsritning, vent ritningar, Vatten eller tom. elritning kan vara svårt att veta.
 
tommib
Längst ner på de där grå pelarna ser det ut att vara en fyrkantig fläns. Jag skulle gissa att de faktiskt är bärande och har kanske ersatt en tidigare bärande vägg på platsen. Vad finns ovanför/nedanför? Finns det en balk i taket som dessa bär upp?

Man sätter inte in stålrör av den där typen för att det är roligt och det känns väldigt långsökt att de skulle vara takavvattning eller ventilation. Bägge de funktionerna sköts av andra rörtyper i normalfallet.

Angående brandskydd så var de väl inbyggda i en gipsvägg? Det är brandskydd...

Vet inte föreningen vad detta är?
 
De gråa ser bärande ut tycker jag.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.