Varför skulle de inte vara det? De har ju ett ansvar för att sköta träden som står på deras fastighet så de inte orsakar skada på andras egendom.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
och TS får kapa grenar och rötter på sin sida av fastighetsgränsen, så han har själv möjligheten att se efter sin fastighet.
Det är mycket möjligt att TS kan kräva att träden tas bort, eller att han får göra det själv eller att grannen är vårdslös om han efter påtalan inte ser efter sin växtlighet, men att bara utgå ifrån att grannen ansvarar för all skada och använda det som argument mot grannen skulle jag inte göra.
 
Att börja med ödmjukhet och vänlighet brukar ta en långt
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
TS får bara kapa grenar och rötter på sin sida efter att gett trädets ägare chansen att ordna det själv.

Jag menar ju att man ska lägga fram det som en del av problemet: Föreningen riskerar att få betala skadestånd om träden skadar huset.

Det ska ju inte vara "Ta ner era jävla träd annars stämmer jag er" utan det ska ju vara "Så här ser situationen ut från min sida, har ni förslag på hur vi bäst löser detta?"

- Huset är q-märkt och måste underhållas
- Träden och slyn är ivägen för underhållet
- En del grenar kanske t.o.m. tränger in på TS tomt (det har inte framgått exakt var gränsen går)
- Träden kan i framtiden orsaka skador på huset och det finns risk att föreningen måste betala de skadorna
+ mer fakta som bör grävas fram innan man lägger fram detta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tänker du måla själv eller leja in ågon för att göra det?

Om du ska måla själv så finns det en mycket enkel lösning: Stege istället för ställning.
 
Troberg skrev:
Tänker du måla själv eller leja in ågon för att göra det?

Om du ska måla själv så finns det en mycket enkel lösning: Stege istället för ställning.
Visst går det att måla stående på en stege, även om det är mycket omständigare, men hur löser en stege det långsiktiga problemet, med löv på tak och i hängränna, skador på fasaden pga grenar som skaver emot och inte minst risken för rötter som skadar grunden?
 
Om trädet orsakar skador på huset så kan man väl kräva ersättning för det? Vad är då problemet?
 
Är det inte bättre att ta bort slyn INNAN skada uppstår? Det blir ju enklare och billigare för alla parter. Att vänta tills skada uppstår är ju en klassisk konfliktundvikande passiv-aggressiv strategi, där man i slutändan riskerar att så och vråla åt varandra om ansvaret.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Troberg skrev:
Om trädet orsakar skador på huset så kan man väl kräva ersättning för det? Vad är då problemet?
Man kan inte vänta med att måla om bara för att man väntar på att en björk ska drumla ner över huset.

Jag skulle tro att den typ av agerande skulle kunna anses som grov försummelse.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Man kan inte vänta med att måla om bara för att man väntar på att en björk ska drumla ner över huset.

Jag skulle tro att den typ av agerande skulle kunna anses som grov försummelse.
Jag syftade på långsiktiga skador pga grenar som skrapar mot huset, inte att man inte skulle måla.
 
Troberg skrev:
Jag syftade på långsiktiga skador pga grenar som skrapar mot huset, inte att man inte skulle måla.
Huset är kulturskyddat. Då är det inte rätt att invänta skador, de bör givetvis förebyggas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.