Diskussion om MDF utbruten härifrån: https://www.byggahus.se/forum/verkt...dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat-18.html



pär h skrev:
Snyggt nooy. Ett litet tips, nu kanske det inte har så stor betydelse i detta fall. Men mdf är inte luft tät, man kan lätt suga luft igenom en mdf med munnen.
Nu blev det ett sidospår, sorry. Jags har dock hört detta en massa gånger, dvs att man kan suga luft genom MDF. Talar vi då om att man kan suga luft genom "ändträet"? Eller rakt genom "ytan"? Jag testade precis att suga luft genom 2 olika kvalitéer av 16mm MDF, genom ytan samt blåste med tryckluft genom densamma (inte samtidigt;)...allt helt utan resultat. Hur kan man påvisa att det går att suga luft genom MDF?
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Hur kan man påvisa att det går att suga luft genom MDF?
Bygga en liten tätad låda, montera en manometer och koppla på en vakuumsug? :)
 
Paxman skrev:
Bygga en liten tätad låda, montera en manometer och koppla på en vakuumsug? :)
Verkar ju iofs som ett kul projekt. Men hur hårt ska vakuumsugen jobba? Hur hår kan man egentligen suga med munnen? Jag kanske bara har kass lungkapacitet.
 
Redigerat:
Gjorde precis ett ovetenskaplig test. MDF 16mm, dammsugaren kloss emot (ctl22, 27mm slang) på ena sidan och kände m handen på andra sidan, kände inget. Kunde absolut inte hålla fast ett skrivarpapper (storlek ca 80x80mm)
 
Man skulle kunna använda dammsugaren som vakuumsug...det är otroligt stor kraft i dem. Mythbusters testade att lyfta en hel bil med en vanlig dammsugare...de lyckades! Men nu är vi väldigt OT...:)
 
Testade vidare. Dammsugaren klarar hålla fast pappret genom 6mm MDF av standard snickerikvalitet (dvs inte MDF från bygghandeln). Den ännu högre kvaliten av MDF har jag dock inte i 6mm så kan inte testa den. Med munnen hade jag inte en suck att hålla fast pappret eller märka någonting alls på andra sidan.
 
Jag har testat att suga luft genom 10 mm MDF med munnen, och det var inga problem. Experimentets utförande och några andra aspekter att ta hänsyn till beskrev jag i inlägg #120 i nämnd tråd:

bygga_bo skrev:
Du behöver inte plocka fram dammsugaren för detta experimentet. Ta en bit MDF (inte alltför tjock, säg 10 mm), damma av den och tryck läpparna mot den. Testa sedan att dra in luft genom MDF-biten, och du kommer att känna hur luften sipprar genom den.

Det kan vara förståndigt att vara ensam när experimentet genomförs, eller åtminstone se till att inga kameror är framme ;)
Du är yngre (vet jag) och friskare (antar jag) än mig, så jag måste ha fått tag i en bit av riktigt usel kvalitet... ;)
 
Det är inte så att mdf läcker som ett såll. Jag använder vacum ofta och där är det väldigt märkbart när man limmar direkt på en yta. Dvs om man har en stor bit mdf och man skall limma en liten bit faner på den och inte kan stoppa den i pressen. Så tejpar jag fast plasten runt faneret på mdf. Och du måste ha en rejäl kapacitet på vacumpumpen för att motverka förlusterna genom mdf.
 
bygga_bo skrev:
Jag har testat att suga luft genom 10 mm MDF med munnen, och det var inga problem. Experimentets utförande och några andra aspekter att ta hänsyn till beskrev jag i inlägg #120 i nämnd tråd:



Du är yngre (vet jag) och friskare (antar jag) än mig, så jag måste ha fått tag i en bit av riktigt usel kvalitet... ;)
Jag står och försöker suga luft genom en bit MDF.....jag är inte så säker på att jag är friskare än någon alls... ;)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
DSC_0734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Daniel har vill inte på något sätt påskina att du gör dåliga tester😉.
Men gissar att damsugarens munstycke har för liten radie. 13,5 för att vara exakt och det räcker inte igenom en 16 mdf. Speciellt efter som mdf inte är tät så förlänger den inte damnsuarmunstycket. Prova att lyfta pappret genom att hålla munstycket 13,5 mm från pappret. Kanske funkar men sugkraften är inte stark.

Mitt test är med 160 mm slang från spånsugen. 19 mdf plus skiva dvs lite hårdare ytskikt. Pappret är äkta Festool anteckningsblock papper 10x10cm 2 st😱 och alla vet att festool gör bra pryttlar😊.

Provade även med vanligt A4 men det funkade inte upp och ned. Funkade nästan vertikalt.

Gjorde en test dammsugaren lyfter lätt pappret från bordet redan från 30-40mm 27 mm munstycke. Så då handlar det nog om att damsugarens munstycke har för liten area.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Jag står och försöker suga luft genom en bit MDF.....jag är inte så säker på att jag är friskare än någon alls... ;)
Tror du måste raka av skägget och mustaschen om du ska få till bra lufttät anläggning mot MDFen. Återkom gärna i ämnet när du testat igen med rätt förberedelser.

Om jag ska vara lite seriös i ämnet också. Om man ska bygga cyklonlåda (typ som denna tråd började med) så har dom superbillig fabriksmålad MDF på IKEAs fyndavdelning. Den borde vara betydligt tätare än obehandlad MDF.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
På IKEA... Tål att tänkas på, men kör inte de spånskivor i det mesta? Är det garderobsdörrar eller liknande som du hittat?
 
Täcksidor till kök har i alla fall tidigare varit i MDF. Vet inte hur det är i nya Metod-köket.
Men Faktums täcksidor var inte så tjocka. Bara 12 mm om jag minns rätt.
 
H
Är mdf nu med i täcksidorna
 
Pär H det vore intressant att se vad som händer om man impregnerar MDF skivan med lite polyuretan.

edit: läste helt tokigt där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.