Införskaffade nyligen ett stycke spikpistol(Biltema) den som tar 50-90mm, en gigantisk pjäs :surprised: Men det ordnar sig säkert, för att vara så *fet* så väger den faktiskt inte så mycket. Men nu till frågan, Biltema har galvad spik till nämnda maskin, men endast 65-90mm. Givetvis så skulle jag vilja använda 50mm :p Någon som har koll på var man kan köpa detta(sthlm)???
 
Kolla med nån järnaffär typ flinks elller järnkompaniet. Eller kolla´med PSB maskin eller dyl....bara du får rätt vinkel och bandning på spiken så e de ju lugnt...nu vet jag inte vilken typ just biltema kör med men det borde ju vara standard varianterna som finns annars kan du hiva maskinen i sjön:)
 
Clasohlson har också spik till pistoler.
 
Jula har också!
 
Nåja det ordnar sig..blev lite orolig ett tag, men upptäckte efter lite letande att bandad o galvad 50mm, inte var så udda som jag trodde ;) tack för tipsen i alla fall.
 
sirbo skrev:
Jula har också!
Jula och clasohlsson ingår inte i mina referenser till bra grejer.....men jag kanske har fel...Hjälpte en kompis som köpt en picka på biltema den var väl ok men inte mer.....fast billig och det är väl en orsak att ha en..jag vet inte..Personligen så har jag svårt att försvara inköp av en spikpistol om man spikar mindre än säg 30-50 tusen spik om året....hyra en i tio dar kostar 1500 spänn gasdriven + kostnad för spik klockrent...KJag menar en stomresning eller spikning av panel typ gles eller råspont tar inte mer än säg 5 dagar på en normalvilla. Stomresning kanske 10...men men man gör som man vill:)
 
När vi stomreste vårat hus förra veckan så fick snickarna slut på spik till pistolen (Fabrikat Basso) på en Lördag, och de enda som hade öppet och som hade spik till denna var Clasohlson. ;)

Spikarna såg identiska ut, det enda som skiljde var priset, 838:- på Clasohlson mot 1350:- på Beijerbygg (som för övrigt inte hade spikarna i lager.)

Efter att ha spikat ~2000 stycken sa snickarna att de inte märkte någon skillnad på spikarna.
 
Jesca_j skrev:
När vi stomreste vårat hus förra veckan så fick snickarna slut på spik till pistolen (Fabrikat Basso) på en Lördag, och de enda som hade öppet och som hade spik till denna var Clasohlson.  ;)

Spikarna såg identiska ut, det enda som skiljde var priset, 838:- på Clasohlson mot 1350:- på Beijerbygg (som för övrigt inte hade spikarna i lager.)

Efter att ha spikat ~2000 stycken sa snickarna att de inte märkte någon skillnad på spikarna.
Pistolen är viktigare än spiken...och kvaliten är nog snarlik...Men pris jämför int emed Beijer när det gäller sådana detaljer för det är svindyrt.... Vet int evad vi pröjsar men billigare än 840 iaf....kanske 600 eller nått för spiken.....men det är en helt annan historia...och lite större mängder så det är dumt att jämföra...men du började ;-)
 
mr Z skrev:
Jula och clasohlsson ingår inte i mina referenser till bra grejer.....
I det här fallet var det sencopickor såg iof inte märket på spiken. En annan fundering är om det verkligen lönar sig för mindre byggen att använda picka.
Jag kommer bygga 35+35 och räknar ca 1500 spik för panelen och 2000 för råsponten. Räknar man effektiv spiktid typ 5 sekunder per spik. Om man handjagar blir det totalt ca 5 timmar. Med en picka tar det också tid med slangar och spik. Är det inte mest något för storsnickarna som riskerar "tennisarm" och andra förslitningsskador?

För mindre spik kan jag abolut se poängen då man slipper slå sig på fingrarna.

Visst är det kul med prylar men för en lekman är det rätt kul att spika och bygga lite muskler.

Har inte provat någon picka men funderar fram och tillbaka.

 
Jaja...många åsikter om järnklubba kontra spikpicka. Men sedan har vi ju det här med att bära hem och öppna paket också ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.