Hej!
Bygger en hylla i 19mm MDF. Den är såpass hög att jag skarvat MDF på höjden med träplugg.
En designmiss :(, men nu hamnar ett hyllplan väldigt nära limfogen, så jag vänder mig till er experter med en fråga:

Är det bäst att göra infästningen lite ovanför limfogen eller bättre att görs det rakt igenom fogen (se bilder nedan). Betlastningen på hyllplanet är max 20kg ≈3kg per träplugg)

Det jag oroar mig för är försvagning av fog versus sprickbildning i MDF.

plugg i limfog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller

plugg ovan limfog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen!
TOM
 
Känns bättre att inte kombinera skarverna. Allra bäst vore väl att inte skarva alls i höjdled, hur hög är hyllan egentligen, standardskivor är ju 244cm höga. Du kommer aldrig få skarven osynlig över tid, men det är du kanske medveten om?
 
  • Gilla
tomeriksen
  • Laddar…
Hyllan är 350. Skarven sitter 244 upp. Och skall sägas, FOGEN ÄR REDAN LIMMAD.
Alternativet är att köpa en 360cm-skiva för 1500 kronor ex frakt. Lite dyrt när en 244cm-planka kostar 150:-

Nej jag kände inte till att fogen kommer framträda över tid. Hur ter det sig? Kommer måla i vit snickerifärg.
 
Redigerat:
tomeriksen skrev:
Hyllan är 350. Skarven sitter 244 upp. Och skall sägas, FOGEN ÄR REDAN LIMMAD.
Alternativet är att köpa en 360cm-skiva för 1500 kronor ex frakt. Lite dyrt när en 244cm-planka kostar 150:-

Nej jag kände inte till att fogen kommer framträda över tid. Hur ter det sig? Kommer måla i vit snickerifärg.
Alltså allt beror ju på hur petig du är. Men skulle du måla nu så skulle ju fogen synas, hade du tänkt spackla fogen för att få den osynlig så tror jag det är stor risk att det spricker upp med tiden då rörelser i fogen får spacklet att spricka.
 
Tack vectrex!
Jag är petig. Och jag hade tänkt spackla runt hela hyllfogen.
Har hört andra prata om att använda "tvåkomponent" istället för snickarspackel för rörliga fogar. Någon som vet vad det är?
 
Rekommendationen är alltså att slänga gavlarna och köpa mdf som är 350cm långa?
Just say the word and it will happen!

TOM
 
Det är möjligt att det fungerar, jag har inte så stor vana av MDF, föredrar plywood eller massivträ. Någon annan har säkert mer input!
 
trattalask
Jag har byggt en del med MDF. Tror du kommer att se ett sträck i skarven om du inte spacklar rejält. Jag har en liknande skarv som jag spacklat och målat. Den syns i rätt ljus. Turligt nog står den så att den inte syns, men ändån retar det mig.=)
 
  • Gilla
tomeriksen
  • Laddar…
tomeriksen skrev:
Rekommendationen är alltså att slänga gavlarna och köpa mdf som är 350cm långa?
Just say the word and it will happen!

TOM
Ska det bli bra i längden är detta tveklöst rätt alternativ. Starkare, utan skarv som kommer att synas med tiden.


Ska mdf skarvas på liknande sätt är det bättre att göra skarven mer markerad tex genom fasning av båda bitarna. På så sätt blir den hårfina sprickan som gärna kommer med tiden inte så iögonfallande. Det är inte alltid det spricker, men i lösningen du har är det nog lätt att det "gungar" lite i skarven och det kommer den inte att fixa i längden.
 
Glömde säga att hyllan är väggfast och kommer placeras i ett hörn. Skickar med en skiss…
kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett designknep är att låta varje hyllplan synas på gavel, i form av antingen en list eller fräst fas. På så sätt blir gaveln levande och du kan gömma skarven. Sen är det en smaksak om man gillar släta ytor eller ej :)
 
  • Gilla
tomeriksen
  • Laddar…
Angående två-komponent så är det exemplevis plastiskt trä (ex. plastic padding) där du blandar spackel med en härdare. Det kommer två tuber med i lådan du köper. Det är två-komponent som lackerare använder för att fixa till skavanker innan lackering. Jag håller dock med om att det kan bli knepigt att få skarven att försvinna helt. Du kanske kan prova på det du har först och se om du får till det? Med lite tur så spar du 1500 kr.
 
Ännu bättre lär det vara med Plastic Padding Elastic som ska vara mer elastisk än deras plastiska trä. Plastic Padding Ultra tror jag den heter som ska vara ännu ett strå vassare men den har jag inte provat själv. Färgen på spacklet spelar ju ingen roll om det ändå ska målas. Elastic finns att få tag på lite var som helst, Ultra vet jag inte.
 
  • Gilla
tomeriksen
  • Laddar…
Ska köpa och testa. Är det svårarbetat?
 
Kilensnickare skrev:
Ett designknep är att låta varje hyllplan synas på gavel, i form av antingen en list eller fräst fas. På så sätt blir gaveln levande och du kan gömma skarven. Sen är det en smaksak om man gillar släta ytor eller ej :)
Bra tänkt!
Har du ngn bildreferens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.