Senaste dagarna stannar pelletspannan (Biomatic 20+) med felmeddelandet: "Pellets saknas", trots att det är gott om pellets i magasinet och i brännaren.
Har manuellt fyllt på pellets i brännaren, och skruven därinne börjar mata fram pellets, men ingen låga tänds. Pannan stannar och säger att det saknas pellets.

Första gången för några dagar sedan, drog jag ut tändröret(?), den långsmala glasbehållaren som ska känna av om det finns en låga, gissar jag. Det var då sotigt, och jag rengjorde. Pannan startade duktigt igen.

Två senaste gångerna vid pannstopp har det knappt varit något sot på det röret, men pannan tänder inte ändå, den elaka fan.

Någon expert som vill lämna förslag på orsak o verkan här?
 
Den långsmala glasbehållaren är en optovakt och för mycket sot på denna brukar ge felmeddelandet "Kontrollera optovakt". Om optovakten krånglar kommer du att få en låga, men pannan kommer inte upptäcka det och därmed inte mata på med mer pellets.

Du säger att pannan matar in pellets i brännkoppen som den ska? Hör du även fläkten starta? Är pelletsen varm/sotig om du kikar i brännkoppen efter att den stannat? Vid vilket startsteg stannar pannan? Har för mig att den i displayen skriver K(som i kallstart)XX där XX är hur långt i startproceduren den kommit.

Det mest sannolika felet som ger "Pellets saknas" tycker jag borde vara att 1.) det finns ingen pellets i bufferten på brännaren eller 2.) IR-sensorn i bufferten är trasig. Fall 2 här kanske kan stämma in på ditt problem, men jag tycker inte att brännaren borde försöka mata in pellets i brännkoppen om den inte har signal att det finns pellets i bufferten.

Mvh, Magnus
 
@axn - tackar för utförligt svar.

Pannan stannade ett flertal gånger igår eftermiddag trots att optovakten var ren och fin, men det jag märkte genom att lyssna på matarskruven, var att pellets ramlade tillbaka ner längs fjädern och alltså inte matades upp till brännaren. Därför gick pannan bara vid handmatning en kort stund.

Jag misstänker att det finns en hel del pelletsmjöl i röret som ställer till det. Har aldrig behövt åtgärda det tidigare, men det är nog dags nu. Jag börjar med den åtgärden.
 
Vad har du för årsmodell på pannan? Har själv en från 2008 där man bytt ut kretskortet p.g.a. dålig drivning av extern matningsskruv. Skruven fick ström, men inte tillräckligt för att "orka med". Detta gav "Pellets saknas" till och från. Tydligen åtgärdades detta problem från och med 2009.

Mvh, Magnus
 
@axn - min är äldre än så, men det låter verkligen likt mitt problem. Skruven låter som den låst sig, och jag tänkte att jag skulle kolla så det inte fastnat en klump pellets i skruven nertill.
 
Misstänker att problemet fanns fram till 2009, så det kan säkert vara detta problem din panna råkat ut för. I normalfallet ska, vad jag förstått, inte spån kunna sätta igen skruven. Reparatören som var hemma hos mig felsökte det hela på en minut, vilket tyder på att kretskortsproblemet är ganska vanligt. Om matningen ser likadan ut hos dig som mig så ser du att den externa skruvmotorn vrider sig en del när den försöker mata upp pellets. Jag tror att min reparatör tvångskörde skruven och höll emot motorns vridning. När han konstaterade att han kunde hålla emot med handkraft så dömde han ut kretskortet.

Ett nytt styrkort hittas om det blir aktuellt t.ex. här (http://www.eldkraft.se/produkt/relkort-biomatic-20867). Min reparatör tog loss processorn från det gamla kortet och tryckte in i det nya för att behålla alla inställningar. Observera att jag inte har koll på eventuell inkompatibilitet, så kolla med leverantör att kortet verkligen passar din panna.

Mvh, Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.