Hej!

Jag håller på att renovera min lilla 1a.
Jag har nu bestämt mig för nytt golv, golvet under är ett skabbigt trägolv enligt mig.
Nu har jag lagt golvspånskivor 22mm i nästan hela rummet förrutom en del där ett nytt trägolv lagts som är ojämnt.
Jag har försökt slipa ner ojämnheterna så de hamnar i rätt nivå med övrigt golv för att sedan fortsätta lägga golvspånskivorna, men hur mycket jag än försöker och få ner spikarna så går det inte, dvs tillslut så tar sandpappret i spickarna och förstörs.
Jag har nu funderat på att flytspackla hela denna bit så det kommer i jämnhöjd med spånskivorna.
Är det vettigt att göra så, eller är det dags och ringa en fackman för jobbet?, den ojämnstaste delen i undergolvet ligger lika högt som spånskivorna!!, dvs golvet buktar upp ca 2cm.
Detta kan låta lite osammanhängadne men jag bifigar en bild på hur det ser ut just nu.

En annan fråga, då väggarna i gammla hus som detta inte är raka för ett öre så är det ju rätt stora glipor emellan gipset och väggen på sina ställen, det är endast i hörnen som en korrekt rörelsefog finnes, i mitten på väggarna kan de vara en glipa på upp till 2-3cm.
Hur kan man lösa detta, kan tänka mig att det blir problem när klickgolvet skall på och man vill ju inte ha enorma golvlister.
Finns det några tips på hur jag bör gå tillväga när jag sedan lägger golvet.`?

En till fråga, var bör jag börja lägga klickgolvet i detta rum, givetvis när jag fått till ojämnheterna.

jag överväger skarp att anlita en fackman för allt detta då det har gått lite över min kunskap, och jag vill att det skall bli riktigt bra.
Vad är det typiska riktpriset för en golvläggare att rätta till ojämnheter samt lägga vanligt klickgolv?

Här är rummet.

Mvh.
Philip
 
  • rumjpg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle även uppskatta om någon kunde rekommendera duktiga golvläggare i Stockholmsregionen.

Mvh.
Philip
 
Jag hade flytspacklat den biten som är så ojämn och sedan lagt 2mm stegdämpning som golvmellanlägg och det färdiga klickgolvet överst.
Om nu väggen är så ojämn, så får du såga till golvbrädan, så att den följer väggen och sedan såga den överblivna biten 90° innan du fortsätter med nästa rad. Om nu väggen är helt rak på den sidan. Då följer golvet väggen och golvlisten blir inte bredare än vanligt. OBS glöm inte att lämna ca 7mm utrymme runtom så att golvet kan expandera och det inte blir en "bula" på golvet på höstkanten när det sväller som mest.
En liten fil på hur man gör:
http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=4&instruktionid=144&kat=53

Lycka till och det blir säkert bra om du tar det lugnt och metodiskt.
 
Hej, väggen var mer ett exempel på hur väggen buktar ut sig.
Bör inte ses som en korret planskiss, utan mer som ett exempel.
Flytspacklingen känns som den sista lösningen jag själv tror jag kan utföra för att få golvet rakt.
Vilka verktyg är vettiga att ha förrutom typisk stålskånska för utjämning dyl, samt riktbräda och vattenpass.
Är flytspackel generellt svårhanterat?
Om det skulle bli någon ojämnhet, kant dylikt, är det lika lätt att slipa som vanligt spackel eller som gipsbaserat spackel?

Hälsningar.

Philip
 
Du måste givetvis ha en vägg att utgå ifrån när du lägger golvet. Skulle denna vara ojämn, så får man forma golvbitarna som ligger mot den så att rörelsefogen finns utmed hela sidan. (figursågning).
Är det helt jäkligt, så kan man börja lägga golvet ca. en halv brädas bredd från väggen och där spika fast en ordentlig bräda som mothåll och sist såga till golvbrädorna som skall ligga mot den väggen.

Vad beträffar flytspackling, så har du en handledning från Finja här:
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/handoflyt.pdf
 
Har nu gått på en helomvändning med mitt golv, det blir nog till att lossa spånskivorna och slipa till hela golvet för att sedan måla det.
Får ny inspiration hela tiden och jag tror det kan bli bra.
Nu är bara frågan vilken färg man skall måla golvet i.....

Hälsningar
Philip
 
Se till att göra ett ordentligt förarbete så att alla ytor blir så jämna som det bara går. En sida som snart kanske kommer med vettigt innehåll är denna hemsida om golvläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.