Hej! Jag såg några trådar om ljudisolering av tak. Vill fråga framförallt om resultatet -om någon har gjort det och känt skillnaden?

Har köpt en lägenhet i hus från 1915 och taket är väldigt lyhört. Man hör bokstavligt varje steg. Finns det någonting att göra i detta fall? Kan man dämpa stegljud? Föreningen säger att det inte deras ansvar.

Tack på förhand!
 
Jag har beräknat åtgärder och mätt både före och efter många ombyggnationer i äldre hus och ja, det blir en enorm skillnad om man gör rätt. Tyvärr för dig är rätt oftast att göra åtgärder på källan till ljudet men det känner nog inte dina grannar för...

Föreningen har rätt, det är inte deras ansvar. Det är lägenhetsägarna. Den som gör renovering med förändrat användningsområde ( t.ex. Flytta kök) ansvarar också för att för att tillämpliga krav enligt BBR uppfylls och gör man inga ändringar så har man inga ljudkrav att uppfylla.

Vad du kan göra är att bygga ett undertak i din lägenhet. Undertaket ska inte fästas i befintligt tak utan reglas upp på väggarna. Det ska finnas en luftspalt med isolering och vara av minst två lager gips och lämna en cm mellan gips och vägg som tätas med mjukfog. Luftspalten ska normalt vara minst 20 cm men det går att beräkna mer exakt om man mäter upp befintlig stegljudsisolering först. Det finns typritningar på gyprocs hemsida, sök på PS-02a.
 
  • Gilla
MaxCorus
  • Laddar…
Tack så mycket för svaret! Jag var rädd för att det inte fanns någon lösning i detta fall. Det låter att det borde funka. Vet du om det finns företag som jobbar med denna metod som du beskrev? Är det dyrt?

Jag har inte pratat med grannarna ännu. De har kanske förändrat golvet eller liknande som påverkat taket i sin tur.
 
Hej, jo det finns en del företag om man bor i en större stad vilket jag antar du hör med tanke på byggår för din lägenhet, men PM:a din e-post så ska jag skicka lite kontakter åt dig från jobbmailen! Om det är dyrt är jättesvår fråga att svara på men priset för att mäta och dimensionera tilläggsisoleringen bör ligga mellan 10k-15k i enklare beräkningsfall. Hur mycket byggandet kostar sen har jag ingen aning om men det beror ju mer på antal kvadratmeter...
 
  • Gilla
MaxCorus
  • Laddar…
Jättebra svar du fått av DrGreebaum.
Vad gäller kostnaden så kan du räkna med ungefär 2 kkr / m2 och uppåt beroende på förutsättningarna. Detta räknat på 2 lag gips som frikopplas med sk. Hangers.
 
  • Gilla
MaxCorus
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Tänkte bara om två punkter:
1) Vad kan göra med grannarna som har bytt golvet till ex utan att ljudisolera det? Jag vet att de har tagit bort en vägg mellan kök och vardagsrum. Det är inte föreningens ansvar och man köper en lägenhet utan att veta sådana detaljer. Det kan vara spännande med problemlösningar :cool:men detta fall är lite för mycket :banghead:
2) Såvitt jag förstår handlar det om ett ganska högt undertak - 25 cm? Trist att ta bort 25 cm av takhöjden. Skulle det inte funka med mindre höjd? Jag antar att det kommer att bli mindre effektivt.
 
MaxCorus skrev:
2) Såvitt jag förstår handlar det om ett ganska högt undertak - 25 cm? Trist att ta bort 25 cm av takhöjden. Skulle det inte funka med mindre höjd? Jag antar att det kommer att bli mindre effektivt.
Kolla upp ljudbyglar enligt länken nedan. Det ger möjlighet till en liknande konstruktion fast med lägre bygghöjd.

http://www.knaufdanogips.se/index.p...rofiler-innertak/produkter-innertak-ljudbygel
 
Konstruktionshöjden har en betydande inverkan på ljudisoleringen då principen bygger på "massa - luft - massa". Man kan säga att dessa parametrar bildar ett "system" där olika sorters lager- samt värdena för de nyss nämnda parametrarna avgör hurdant konstruktionen kommer att isolera ljud (tex. resonanser, isoleringsgrad vid olika frekvensband osv.). Generellt kan man säga att om parametrarnas värde ökas ,förbättras ljudisoleringen.

Den lösning som beskrivs ovan är den vanligaste åtgärden i sådana här sammanhang när man inte har möjlighet att åtgärda problemet vid ljudkällan (ovansida bjälklag),

Precis som DrGreenbaum säger, är det klokt att först göra en isolationsmätning för att på så sätt kunna räkna fram vilken konstruktion som är mest lämpad för att uppfylla ställda krav eller önskemål om ljudisolering.
 
Redigerat:
Precis, det är viktigt att göra en isolationsmätning först. Finns det några företag som ni kan rekommendera i detta fall?

Skulle vara också bra att veta om det finns en bra isoleringsmetod vid ljudkällan (ovansida bjälklag) om jag lyckas "övertala" grannarna :) Tack för alla tips!
 
För grannarna är det viktigaste att det lägger övergolvet som en flytande konstruktion om de ändrar på golvet. Vad gäller din fråga 1 ovan är det ett superkomplicerat juridiskt svar som inte jag kan svara på men kontentan av det är att du kan inte göra något om de bygger "fel". Du kan dock använda det som påtryckning mot din förening att föreningen ska stå för åtgärder som gör att lagkrav uppfylls och föreningen får i så fall driva det vidare mot grannarna. Får se hur det blir med grannsämjan där men...

På fråga två har du förstått det helt rätt. Med mindre avstånd i systemet kan det till och med bli en försämring av ljudisoleringen för enskilda lägre frekvenser vilket kan göra att det upplevs som en total försämring av luftljudsisoleringen. Stegljudsnivån är troligen oförändrad och skillnaden mellan dessa två mätvärden är luftburet respektive ljud som fortplantas genom stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.