Hej,

Vi har precis köpt en lägenhet i ett landshövdingshus från 30-talet i Göteborg. Stilmässigt är lägenheten ganska tidsenlig, även om fönster, kök, och toalett är nya. Alla golv, förutom på toaletten, är rivna ner till råsponten i furu och sedan vitmålade. Det är väl iofs hyffsat fint, men vi tycker det är väldigt opraktisk då det är svårt att hålla rent och det blir lätt skador. Detta gäller särskilt i kök och hall. Vi funderar därför på att lägga några andra golv i hall och kök och eventuellt senare lägga in stavparkett i vardagsrummet. Första steget kommer vara hallen eftersom vi inte har råd att fixa alla golv samtidigt.

Skriver nu här för jag vill ha lite allmänna tips. Som vi tänker nu står det mellan klinkers eller linoleum. Problemet är att brädgolvet som ligger där nu är lite ojämnt, så vi hade nog fått flytspackla om vi skulle lägga in klinkers. Det känns jobbigt och dyrt och kanske lägger på en del i höjd också? Hur skulle man gjort om man vill lägga linoleumplattor istället?

En viktig aspekt för oss är andrahandsvärdet på bostaden. Vi kommer antagligen inte bo kvar alltför många år, och vi vill vara säkra på att våra renoveringar inte minskar värdet då vi säljer. Hur ser folk på linoleum vs klinkers vs råspont tror ni? Linoleum kanske har lite "skolgolvskänsla" för många? Samtidigt är det ju tidstypiskt. Vi tänker oss svart-vit-rutigt oavsett om vi väljer klinkers eller linoleum. Som det är nu är väldigt opraktiskt, men kanske folk inte tänker på det under en visning? Det är ju väldigt "ljust och fräscht" iaf :)

Hur är det med elgolvvärme, är det något som folk värdesätter i en hall? Jag gillar det inte själv av miljöskäl (vi har redan fjärrvärme), men om man får igen investeringen kanske det är värt?

Sen undrar jag också om lyhördheten. Vårt hus är väldigt lyhört i vertikalled, så vi vill inte göra något som gör det värre än det redan är. Låter ex steg på klinkers mycket ner till våningen under?

Många frågor och ostrukturerat, men all input är väldigt välkommen. Tack!
 
Hade det varit ett hus hade jag rekommenderat klinker med golvvärmeslinga under. Men i en lägenhet har man inte riktigt samma behov, eftersom man inte drar in snöslask och vatten i hallen på samma sätt. Det slår man av sig i trapphuset på vägen in i lägenheten.

I ditt fall skulle jag satsa på golv utan golvvärme. I en lägenhet är inte golvvärme en värdehöjande faktor, anser jag.

Stegljud dämpas vare sig bättre eller sämre om man väljer klinker eller linoleum. Eftersom det är underlaget och bjälklaget som avgör om stegljud dämpas eller inte. Betongbjälklag dämpar bättre än träbjälklag, eftersom det har en annan densitet och väger 5 gånger mer än trä. Välj det som blir snyggast eller lättast att lägga (om du ska göra det själv) är mitt tips.
 
BirgitS
När det gäller andrahandsvärdet brukar det vara bäst att kontakta mäklare för värdering och då fråga hur marknaden ser på olika förändringar, eller nu när ni just har köpt prata med den inblandade mäklaren. Det är svårt för andra att veta hur just de som är intresserade av landshövdingshus i just det området resonerar.

Ska man se allmänt så verkar det vara förhållandevis många här i forumet som lägger in rutiga linoleumgolv i kök.
 
Generellt är det nog så att det bästa för värdet är att låta golvet vara som det är, då den typen av golv uppskattas av många (framför allt kvinnor...). Lägg i alla fall inte klinkers, det känns inte rätt. Ett linoleumgolv kan vara OK om det är av lite bättre kvalité.
 
Vad är det för golv, riktiga golvbrädor eller råspont? Är det riktiga golvbrädor målade i vitt skulle jag bara måla om i en mörkare färg så att det blir mera lättstädat. Om det i själva verket är ett gammalt undergolv som har legat under en korkmatta så är det väl bara att lägga linoleum och försöka hitta ett någorlunda tidstypiskt mönster. Håller med vad som sägs längre upp i tråden att känns inte passande för denna typ av hus.

PS Tittade nu på dina klinkerlänkar. Snygga! Passar i kök o badrum. Men är stilen inte lite för gammeldags för 30-tal? Beror ju lite på hur lägenheten ser ut i övrigt.
 
Redigerat:
Något som är tidstypiskt är marmor eller kalkstensgolv i hallen. Jag gillar fossil, så skulle helt klart välja kalksten eftersom det aldrig förekommer fossil i marmor.
 
BirgitS
MissAnpassad skrev:
Något som är tidstypiskt är marmor eller kalkstensgolv i hallen. Jag gillar fossil, så skulle helt klart välja kalksten eftersom det aldrig förekommer fossil i marmor.
Det var nog alldeles för dyrbart för arbetarna som bodde i landshövdingehusen på 30-talet.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Det var nog alldeles för dyrbart för arbetarna som bodde i landshövdingehusen på 30-talet.
Nja, jag har sett det i hallarna i barnrikehus. Hallarna under tidsperioden var i regel väldigt små, så det var ju inga stora golvytor som skulle beläggas.
 
arasmus skrev:
Tack för era svar! Falkn: Skulle du kunna utveckla varför klinkers inte känns rätt? Just nu tänker vi oss det här mönstret i hallen ([länk]) och de här linoleummattorna i köket ([länk]). De båda rummen gränsar till varandra. Tror ni att det skulle passa ihop och vara hyffsat lättsålt? :)
Anledningen att jag inte tycker det känns rätt är för att det inte är tidstypiskt. Den typen av plattor du länkar till är väldigt fina och passar kanske normalt i en hall eller trapphus, men några decennier tidigare. Linoleum är ett bättre alternativ i så fall.

En potentiell köpare kommer dock inte ha koll på detta och kommer värdera plankgolvet högre, även om det är ett undergolv. Gemene man har inte koll på att undergolvet aldrig var tänkt att se dagens ljus.
 
För klinker så måste golvet förstärkas på nåt vis, flytspackel eller en limmad golvgips skiva, kommer att bygga ca 24-30mm inkl klinker.
Linoplattor så bör ju underlaget vara slätt/ plant risken finns att sponten bryts upp om det är ojämnt.

Ett 3stav parkett golv då? Eller kom det senare typ 50 talet? Bygger iof även det, ca 14mm
 
Som nino säger, ska ni ha klinker måste man lägga ett starkt underlag, särskilt om det är ojämnt. Jag tror man minst får räkna med 3 cm höjning. Dessutom är jag lite emot klinker i kök, där man ofta står under längre tid. Klinker blir hårt att stå och gå på. I hall och badrum är det ju en annan sak, där man inte tillbringar lika lång tid stående.
 
BirgitS skrev:
Det var nog alldeles för dyrbart för arbetarna som bodde i landshövdingehusen på 30-talet.
Va ? Bodde det inte någon landshövding i landshövdingehuset?
 
Ser inte klinkers helt fel ut i en 30-talslägenhet?

I min lägenhet från 1936 är undergolven i 28x70 spåntade brädor och ovanpå det låg det när huset var nytt linoleummatta i kök och hall samt fiskbensparkett i övriga rum.
 
Jag hade som köpare uppskattat att ha plankgolvet kvar. Fiskbensparkett i finrum (och andra rum) skulle också vara OK. Om du får stickor - lägg ut mattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.