Hej på er !

tänkte bygga ett helt nytt rum "hall" i källaren och behöver era råd.

i bilden nedan ser ni en översikt på hur jag har tänkt, idag finns ett förråd med murade väggar och 2,3 m till tak jag ska alltså bygga ett nytt rum intill i ungefär samma storlek.

där rummet skall byggas är det idag o-utgrävt så det blir till att gräva ur och gjuta en ny platta men då är frågan med väggarna sedan. ska jag mura upp dom eller går det bra med något annat där ?

på utsidan av dom två nya väggarna sedan så kommer det fortfarande att vara en "krypgrund"

hur skall jag gå tillväga med väggarna för att få en varm och fuktfri hall ?
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mikael
 
Jag antar att det som heter "nytt rum" i ritningen skall bli det nya rummet? Mest solitt är förstås att mura upp det med tegelsten/murblock. Detta kräver ett ordentligt underlag, t ex en gjuten platta.
Kommer nivån på övriga källaren att hamna under plattan?
 
du har förstått det rätt, eftersom att muren till huset står på berg (20 cm makadam mellan berg och mur ) så blir nivån i övrigt lite upp och ner men mestadels ovanför platta men när jag gjutit den nya plattan så kommer det att vara fall emot botten på plattan, alltså ingen återfyllning mot plattan.
 
Redigerat:
Det är så lätt att mura även om det kostar lite mer för materialet. Men du skapar en hållbar bas för att fästa saker i och för invändig beklädnad. Kan även ge stöd till framtida ombyggnader av bostadsgolvet. Om man ändå bygger mur kan man lätt göra urtagningar för framtida balkkonstruktionerna. Som de gamla egyptierna, romarna, och medeltida byggmästarna.
 
Okej mur då alltså och sedan plåtreglar, isolering och gips ?
 
eller puts och silikatfärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.