Hej!

Jag tittar på att bygga hus i Enköping. Jag har tagit offert på grundpris för Eksjöhus PrioTvå, och fått priset 2 278 288, varav:

Byggsats: 1 168 200
Grundläggning & mark (exkl extra tomtarbete): 320 150
Bygg: 764 938

Från vad jag kan se här på forumet verkar det vara ganska dyrt, men då är många poster rätt gamla.

Så ni som tagit offert 2015/2016: Vad har ni fått för pris, och i vilken region?
 
Låter helt rimligt om det är en offett enbart för huset utan anslutningskostnader, lagfarter, räntor, bygglov osv. Är nästan på kronan som vår innan vi började med tilläggen.
 
Okej! Det låter ju bra. Ja, det är bara grund och hus, ingenting annat. Jag har som mål att försöka hamna runt 4m, med tak nånstans runt 4,5. Tomten kommer att kosta runt miljonen.
 
Låter inte omöjligt :)
 
Vå offert är på 2 450 000 med allt inräknat förrutom tomt och tillval.
 
Umeå
2,45 miljoner i originalofferten.

eksjöhus har en byggsats där det ingår ett kök som är OK utrustat, vi har lagt till 12 000 för stommar/luckor/lådor och 10 000 på vitvaror utöver standard.
eksjöhus får ej tjäna pengar på entreprenaden i generalentreprenad och upphandlar denna med lokala leverantörer.
Vi valde dock att ta in offert från ett annan entreprenör på grund och mark då vi måste fylla tomten och vill ha en garageplatta, således kunde vi pressa ner priset från originalpriset.
Vi har valt bort saker som tvättstuga, duschväggar, annat golv och lite annat.
Vårat mål har varit att få ett något billigare hus är i originalutförande från första produktionskostnadskalkyl.

Våran nuvarande produktionskostnadskalkyl ligger på 2,67 med garage, bastu och kamin.
Däremot måste vi inreda tvättstugan och köpa garderober och duschväggar själv.
Vi har valt plastmatta i tvättstugan och lilla badrummet, vi valde billigare parkettgolv.

Vi kontaktade säljaren i början av februari, hade lite bråttom att få in bygglov så vi stressade på eksjöhus. Tyvärr är Vedum extremt sega så huset är färdigpackat nu i april. Planerad inflytt april/maj 2017. När vi startade resan i februari fick vi indikationer om att det hela skulle ta 1 år men det tar lite längre tid än så.
På vissa bloggar kan man läsa om att eksjöhus kan leverera hussatsen men entreprenörerna är upptagna och då blir det förseningar pga det.


Vad som ingår skiljer sig åt mellan olika regioner och säljare. På vissa bloggar kan man läsa om att det ingår t.ex 18 spotlights eller bubbelbadkar och dylikt. Våran säljare påstår dock att det ska vara likvärdigt runt om i landet men vissa säljare kanske frångår det och lägger in saker i byggsatsen direkt i en första offert och använder det som extra säljargument.
 
Det stämmer nog rätt bra med vår offert också innan tillägg/avdrag. Vi beställde huset 2015 och huset låg på lite över 2,2 miljoner i Östersund. Huset gick upp lite i pris när vi beställde och fick valet mellan att beställa den "äldre modellen" med 3+2 fönster i vardagsrum eller den "nyare modellen" med 3 större fönster i vardagsrum. Vi valde den nyare modellen och jag tänkte inte så mycket på prisskillnaden men ser ut att ha gått upp runt 20 000. Så runt 2 250 000 skulle jag tippa att vårt låg på när vi beställde 2015. Dock flera bortval som många andra på garderober, tvättstuga men även köket valde vi bort och badrumsinredning.

Vi landar som det ser ut om kalkylen går ihop på ca standardpris för huset men då med mycket som vi köpt själva. Vi köper och entreprenören monterar in badrumsinredning och dylikt eftersom det är bara själva produkten som togs bort och inte arbetet.

Men vi gör en del arbete själv (montering av kök, målning invändigt + golvläggning) och gör en hel del koller på pris hos andra tillverkare av inredningen.
Hos oss ingick det inget extra som spotlights, badkar eller dylikt men har också läst om att andra "fått det" men då till ett högre huspris.

Blev lite samma när vi var hos Myresjöhus, de hade lagt in både badrumsinredning och dyrare kök i "standardofferten" då köket som låg som standard var väldigt enkelt med kombinerad kyl/frys osv. Säljaren nämnde att han lagt in dessa tillval som standard när han gjorde offerter då det var något han såg som "måsten" att välja till. Så det kanske är samma hos olika Eksjöhus-kontor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.