Läste nya Plaza idag!! Det var en bastu i den, alla väggar var kaklade och klinker på golvet. Nån som har erfarenhet av detta. Löser man detta på samma sätt som i badrum?? Väldigt läckert med lavar i al..
 
blir inte väggarna välldigt varma att luta sig imot?
 
Jag har en känsla av att de inte blir det, keramik är ingen bra värmeledare (=det tar tid innan det värms upp). Jag har badat ångbastu på badhus och väggarna och sittbänkarna var varma men inte obehagligt heta.

/ama
 
För att undvika att bränna sig på kaklet had man satt ditt en albräda på väggen som man kunde luta sig mot...
 
Om det är en riktig ångbastu med väldigt hög luftfuktighet kan det funka för då vill man ändå inte ha mer än kanske 50 grader i bastun. men en planka är nog i vilketfall skönare.
 
svartjobbarn skrev:
Läste nya Plaza idag!! Det var en bastu i den, alla väggar var kaklade och klinker på golvet.  Nån som har erfarenhet av detta. Löser man detta på samma sätt som i badrum?? Väldigt läckert med lavar i al..
Det är bara att köra som i badrum. Dubbelgips eller spån/OSB + gips på cc600. Antingen full våtrumssäkring på väggarna (overkill) eller 2-4 lager primer enl. bruxen från leverantören.

Hur var taket gjort? Panel eller kakel där också?
 
Taket var av träpanel!!  Det här med 2-4 lager primer vilket fabrikat gäller det (om du vet alltså)?

 
Nej, det var ett generellt svar. Du får kolla din leverantörs beskrivningar för våtrum vad som gäller utanför duschdelen. Det är lite olika rek. beroende på fabrikat.
 
Ang värme i klinker/kakel så blir det VÄLDIGT obehagligt att gå/luta sig mot när bastun har blivit varm. På ett hotell jag brukar ligga på via mitt jobb så finns det en bastu med klinker och mosaik. Där har dom satt två smala träbitar utanpå mosaiken som man kan luta sig mot. Första gången jag var där så fick jag nästan brännskador!!! Ryggen träffade mellan dessa plankor och det mer eller mindre fräste till i skinnet. Samma gäller golvet. Kändes som om fotsulorna brände fast i klinkersen. Fick använda vattenhinken och kyla golvet innan man gick på det. Hade det inte varit för utsiktens skull, så hade jag ALDRIG gått in där igen. ( Utsikt över Ullevi och resten av Göteborg ;) )
 
Intressant att läsa, hoppas att brännskadorna har lagt sig.

Bara som en jämförelse; jag kör med täljstensgolv som är rätt så värmetrögt. Det blir inte alls så där brännavarmt på ytan som du beskriver golvet i hotellbastun.
 
antagligen var det ingen ångbastu och den var säkert på dygnet runt.. det gör att tillomed golvet hinner bli varmt.
 
Olika material har olika värmekapacitet. Lätta porösa material har låg, tunga har hög värmekapacitet. Det innebär att det tar lång tid att värma upp sten, gips och klinker, kort tid för trä och boardskivor. Men de lätta materialen kan inte hålla kvar värmen som de tunga kan. Om du vill värma upp ett rum snabbt ska alla innerytor har låg värmekapacitet, men om du vill ha ett rum som inte kyls ut snabbt ska du använda tunga material där så är möjligt för bättre boendekomfort. I en spareldad sommarstuga som är byggd med stengolv och gipsväggar samt en stor murad spis kan du få vänta från fredag till söndag kväll innan värmekomforten är acceptabel. Rätt här är trägolv (inte laminat) boardväggar, träpaneltak och en lätt plåtkamin. Då tar det bara någon timme tills du kan ta av dig tröjan. Detsamma borde gälla för en bastu där man snabbt vill ha upp värmen, alltså inga tunga väggar eller golv. Och i bastun finns ett värre problem, risken för brännskador. Alla vet hur det känns att sätta sig på en trälave i en nittiogradersbastu. Det bränner några sekunder sedan är det OK. Det beror på att du har kylt ned träet med rumpan, den lilla värme träet har lagrat upp lämnar det snabbt ifrån sig. Men hur skulle det vara att sitta på en lave av klinker eller täljsten? Eller som föreslagits, bygga en vägg av kakel i bastun? Om du kommer emot den med naken hud så kommer du att bränna dig, var så säker. Vad som sedan gäller fuktspärr eller inte i en bastu så beror det på om bastun är fristående eller byggd mot yttervägg. I en yttervägg måste det alltid finnas en, men bara en fuktspärr, så nära rummet som praktiskt möjligt. Det är fuktig luft som tar sig ut i väggen och kondenserar där på grund av kylan där som är problemet. Fuktspärren är inte bara till för att skydda väggen mot bastubadets effekter, utan också för hela den tid som inte bastun används, då den har samma temp som vilket rum som helst.
 
Jag har sjösten på golvet och mosaik på väggarna. Vid golvet är temperaturen inte så hög så det är inget problem. Tvärtom kan jag rekommendera sten på golvet då det är enkelt att hålla rent. Väggarna blir däremot varma efter ett tag och är man inte försiktig så händer det att man bränner sig. Men det är snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.