Hej

Jag var inte säker först om bilfrågor hörde hemma på byggahus men hittade en massa andra trådar så jag testar då man brukar få bra svar om det mesta :)

Jag har precis köpt en Kia Ceed -13, nyare modellen, och jag kan inte hitta något sätt att justera ljusstyrkan på mittenpanelen dvs. stereon och klimatpanelen?

Har den vanliga stereon och ingen pekskärm/navigator. Det sitter en knapp till vänster om ratten på det sedvanliga stället men den justerar bara ljuset till de olika mätarna ovan ratten. Har bläddrat i alla menyer och lusläst instruktionsboken men den nämner bara en knapp för att stänga av belysningen helt och hållet, vilket för övrigt funkar fint. Tycker det känns konstigt att denna inställning inte skulle finnas då det finns på gamla modellen, där justerade man både mittenpanelen och instrumentpanelen samtidigt. Ännu skummare är att jag lyckas inte hitta en enda tråd om det på nätet varken på svenska eller engelska forum vilken får mig att tro att jag eventuellt använder helt fel sökord :x Hittar bara en massa om den gamla modellen, -2012.

Någon som har koll på detta?
 
Jadu, bra fråga! Vi sålde vår Ceed -13 och köpte en Ceed GT line -16, följer inte stereons ljus med på resterande belysning? På den nyare med touchskärm så görs inställning för denna på skärmen..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Jadu, bra fråga! Vi sålde vår Ceed -13 och köpte en Ceed GT line -16, följer inte stereons ljus med på resterande belysning? På den nyare med touchskärm så görs inställning för denna på skärmen..
Hej, nej ljusstyrkan på mittenpanelen följer inte med resten. Såvida det inte är ett fel på min.

Donald-Duck skrev:
Det enda som jag kan hitta är sidan 4-244 i den här instruktionsboken. [länk]

Men du har inte alls den stereon?
Jag kollade i bruksanvisningen i länken och jag har inte den stereon på sid. 4-244. Vet inte vilka modeller den sitter i. Jag har den utan touchfunktion på sida 4-174.
 
Screenshot_2016-04-19-20-04-17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plockade bilden från nätet men det är exakt samma stereo iaf.
 
I så fall så vet jag inte, för det står ju inget i instruktionsboken om det heller.

Det verkar konstigt om den inte följer resten av instrumentbelysningen för jag tror att den ska göra det. De enda trådarna som jag hittar om det på nätet handlar om det motsatta problemet, att man inte kan se stereons display i solsken. Och lösningen på det problemet har varit att skruva upp instrumentbelysningen.
 
Jag börjar undra om det inte är något fel med min bil isf. för på den gamla Ceed:en var det exakt så att vredet justerade ljuset på alla instrument. Som du märkte finns det inte en enda tråd om ämnet på nätet vilket det definitivt skulle gjort om det vore en saknad funktion. Ska be en bekant kolla på sin Carens, tror den har exakt samma inredning. Tackar.
 
Hittade lösningen. Det visade sig att all instrumentbelysning faktiskt justeras med knappen vid ratten, men bara om det är mörkt nog i kupén. Jag hade aldrig testat på natten utan som mörkast vid skymning. Om det är någorlunda ljust i kupén regleras bara mätartavlorna, men vid rätt ljusnivå i kupén gick även stereon över till "nattläge" och dimmade belysningen till samma nivå som mätartavlan. Detta går dock inte att tvinga fram utan styrs helt automatiskt vid någon sensor. Lustigt dock att man inte själv ska få bestämma ljusstyrkan på stereon när jag får göra det på mätartavlorna under dagtid.
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.