Har ett hus/fritidshus som jag renoverar.
Varit en vattenläcka i huset så golvet fick rivas upp och flera vattenskadade bjälkar fick bytas ut.

Rev ut allt vatten och avlopp som är under huset.

Nu är det dags att lägga nytt avlopp under huset och är i behov av experterna här på byggahus. (y)

Har planerat ut var jag ska ha badrum, tvättstuga och kök

Har gjort en ritning på var jag vill ha dom olika sakera och ca avstånd.
Men har några frågor.

* Använder man dom vanliga grå rören under huset?
* Bör man isolera rören på något vis?
* I vilken ordning bör jag ansluta avloppen.
* Förslag på avlopp
* Avluftning, var bör man sätta det? Måste man ha det?

Andra tips och råd på vägen mottages med tacksamhet då jag aldrig har gjort något sånt här tidigare och har inte lust att bryta upp golvet en gång till.

Tillläggsinformation: Kommer inte instalera en vatten toalett till att börja med men vill
förbereda för det så man har möjlighet att ångra sig i framtiden.
Vid duschen blir det antagligen en duschkabin.

Tacksam för alla tips.:) stugan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, sätt en avluftning, annars kan det bli en massa gurgel I brunnar och vattenlås samt att vattnet från dem kan sugas med så de börjar lukta. Fanns det ingen avluftning innan? Jag vet inte exakt vad "reglerna" sager men har alltid satt den som en fortsättning på toalettavloppet eftersom det där är mest vatten under kortast tid.

Ska rören grävas ned så använd de orangea. Ingen isolering behövs. Jag hade byggt så som du ritat pilarna men med vinklar vid anslutningarna så du inte får några 90-gradervinklar.

Hoppas du får respons från fler, jag har byggt rätt så mycket avlopp I mina dagar men kan inte garantera att jag alltid gjort rätt. Allt har dock fungerat fint =)
 
  • Gilla
PSMJ och 2 till
  • Laddar…
Tror att man brukar använda grå rör. Tänk på att följa rekommendationen om klammeravstånd (klamrarna kostar mer per meter än röret).

Brukar inte isoleras.

Inga speciella krav på ordning. Mer än att om möjligt ha avluftningen "förbi" toan så att luft kan sugas in direkt bakom spolvattnet. Om det inte går så finns det uppgifter hos tillverkarna av rör om Max "oavluftad" sträcka.

Avluftning är viktigt.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle fokusera på en 110 huvudstam från toan (plus luftning upp vid/i väggen bredvid toan)
Sen 75 för för resten
 
  • Gilla
Savash och 2 till
  • Laddar…
Grå rör märkta BD kan du gjuta in eller lägga under (eget)golv eller vid huset. Men generellt orange utomhus och om du lämnar din tomt.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
MrElliott skrev:
Ja, sätt en avluftning, annars kan det bli en massa gurgel I brunnar och vattenlås samt att vattnet från dem kan sugas med så de börjar lukta. Fanns det ingen avluftning innan?
Jo visst fanns det avluftning tidigare men då var det en toalett på ovanvåningen, (den försvinner nu) då gick den genom den.

Går ju i tankarna att installera en separett 9000 toalett så kom på nu att koppla avluftningen genom den borde fungera bra eftersom den har ett rör som leder ut. Om man sedan byter till vatten toalett så får man hitta på något annat

MrElliott skrev:
Jag vet inte exakt vad "reglerna" sager men har alltid satt den som en fortsättning på toalettavloppet eftersom det där är mest vatten under kortast tid.

Ska rören grävas ned så använd de orangea. Ingen isolering behövs. Jag hade byggt så som du ritat pilarna men med vinklar vid anslutningarna så du inte får några 90-gradervinklar..
Planen är inte att gräva ned dom. utan bara lägga dom ovan jord


MrElliott skrev:
Hoppas du får respons från fler, jag har byggt rätt så mycket avlopp I mina dagar men kan inte garantera att jag alltid gjort rätt. Allt har dock fungerat fint =)
Att det funkar är det viktigaste :- (y)
 
hempularen skrev:
Tror att man brukar använda grå rör. Tänk på att följa rekommendationen om klammeravstånd (klamrarna kostar mer per meter än röret).
Behöver klamrar användas när avloppet ligger under huset. Eller menar du där dom ska gå upp genom golv och brunn ska på? Där måste det så klart fästas ordentligt men vägen dit kanske är värre att få till!?


hempularen skrev:
Brukar inte isoleras.
(y)

hempularen skrev:
Inga speciella krav på ordning. Mer än att om möjligt ha avluftningen "förbi" toan så att luft kan sugas in direkt bakom spolvattnet. Om det inte går så finns det uppgifter hos tillverkarna av rör om Max "oavluftad" sträcka.

Avluftning är viktigt.
(y)Går ju i tankarna att installera en separett 9000 toalett så blir nog att koppla avluftningen genom den borde fungera bra eftersom den har ett rör som leder ut. Om man sedan byter till vatten toalett så får man hitta på något annat
 
Martin Berggren skrev:
Jag skulle fokusera på en 110 huvudstam från toan (plus luftning upp vid/i väggen bredvid toan)
Sen 75 för för resten
Tack för ritningen :) Tyvärr blir det svårt att gå in direkt där vid cementröret är nog en höjdskillnad på ca 1 meter där direkt. blir mindre höjdskillnad ju närmare köksavloppet man kommer.

Men flyttar man upp kopplingen så det blir så här så borde det väl funka.
Får i försig ett fall på ca 0.5m där 110 rören går ihop men det ska väl inte vara några problem med det??
avlopp förslag 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MagHam skrev:
Grå rör märkta BD kan du gjuta in eller lägga under (eget)golv eller vid huset. Men generellt orange utomhus och om du lämnar din tomt.
Allt hamnar under huset förutom det som sticks in i cementröret. Så man eventuellt kan byta cementrören utanför huset utan att man behöver göra något under huset
BD märkningen ska jag titta efter (y)
 
Försök gå så rakt som möjligt med WC 110 röret, det är bättre att köks avloppet ansluter mot det röret än tvärtom.
Sen behöver du max 75 rör till köket
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Tack alla för era råd och tips.

Nu är avloppet draget och det känns bra.
Skickar med lite bilder. :)

Hojta gärna till om ni ser något galet.


DSC_0046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.