Hej alla!

Jag har lite nyputsade ytor (putsade ifjol) som ska målas med silikatfärg, och har även murat en trappa med tegel som jag tänkte behandla för bättre tålighet. Efter lite forskning så låter det som att vattenglas vore bra att behandla trappan med.

Men... Om jag förstår det rätt så är silikatfärg baserad på vattenglas, och den är diffusionsöppen och så vidare, vilket är bra för väggen.

Men #2... När jag läser på nätet om vattenglas så ser jag att det bildar en vattentät, glasartad yta som kan användas på olika sätt. T.ex så skulle man kunna måla en keramikkruka invändigt med detta, och på så sätt få den vattentät. Samma sak med trappan, efter behandling så "stöter den bort vatten" och suger inte in det i teglet/murbruket.

Jag känner att det blir lite motsägelsefullt, eller har det att göra med vattenånga/vattendroppar och molekylstorlek?

Hursomhelst, silikatfärg på väggen blir det, men vattenglas på tegeltrappan har jag inte bestämt mig för! Tips och tankar? :)
 
Du har inte blandat ihop natriumsilikat och kalivattenglas?
 
Jag är så långt från kemist man kan komma, nästan i alla fall, och jag har inte fördjupat mig så mycket i det. Tycker bara att det känns motsägelsefullt att "samma" (?) ämne har olika egenskaper. Fast det är kanske inte samma ämne?

Kolla jag på Wikipedia så står det om dess tätande egenskaper som skapar en glasartad yta på objektet det appliceras på, allt från broar i betong till ägg. Viss är väl Wikipedia inte alltid sanningen, men en fingervisning antar jag. -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat

Det jag tänkte behandla trappan med är Natronvattenglas -> http://www.alfort.se/sv/varumarken/...askemikalier-Losningsmedel/Vattenglas-natron/
 
Tillägg;

Och kollar man produktbladet för Nitors Vattenglas så läser jag följande;

Capture4.JPG
 
Kaliumsilikat blir lite mjukare och är därför lämpligt som bindemedel i silikatfärg. Typ som en mycket hårt bunden kalkfärg.

Natriumsilikat (som exemplet Nitor / Natron) blir hårdare och fungerar därför bäst på golv.

"Samma" lösning, fast med olika ämnen.

Tyska wikipedia brukar ha väldigt bra artiklar om mineraliska prylar t.ex. https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserglas
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Intressant, tack nemlan!

Du som verkar insatt, är min Nitorflaska rätt för att behandla trappen med tror du? Och vet du om det ska spädas ut innan jag målar på det? Har ställt frågan till Nitors kundtjänst, men inget svar än!
 
Har tyvärr ingen bredare erfarenhet av NS, och så är jag inte helt hundra på hur nödvändigt det är att ytbehandla betong utomhus med det... Vad ska resultatet bli?

Skulle föreslå att du ringer runt tillfärghandlarna och hör vad de rekommenderar / säger om behandlingen. De kan ju ha stött på problem som är svåra att förutse.
 
Jag skulle späda vattenglas med vatten 1:1 till första omgång och andra gången pensla utan utspädning. Vet ej koncentration för din Nitor men går bara på känsla att utspädd vattenglas tränger djupare. Koncentrat brukar vara tjock som sirap. Låt torka ett dygn mellan penslingar. Ytan brukar varken ändra färg eller bli blank efter behandling med vattenglas men den ska hindra fukten/vatten att tränga in.
gaia
 
  • Gilla
Lassesmåland och 1 till
  • Laddar…
Enl en tekn rapp fr Chalmers så är vattenglas kiseldioxid löst i basisk lösning, vanligen natriumhydroxid eller kaliumhydroxid.

Vidare skyddar det i princip ingenting mot ev inträngande vatten uppifrån, (om påmålat skikt på betong med luft under), (enl samma rapp).
Nu korrekturläser jag att det var en trappa av tegel och murbruk, då är det förstås inte alls säkert att resultatet fr Chalmers gäller, eftersom de testade betong.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar!

Kontaktade Nitors kundtjänst och blev uppringd av en herre där. Deras rekommendation i mitt fall var att jag skulle pensla på två omgångar med produkten utspädd i vatten med blandningen 1:4 (fyra delar vatten alltså).
Därefter ytterligare två behandlingar med blandningen 1:3.

I mitt fall har jag redan köpt en flaska, kostade inte så mycket, så jag kör på med behandlingen och hoppas att det inte skadar i alla fall! Ställer mig dock skeptisk till att det inte skyddar mot vatten uppifrån, med tanke på att det enligt vissa källor används inuti keramikkrukor för att göra dessa vattentäta (nästan som en glasering).
 
Läste om Vattenglas att den bildar kemisk förening - en sorts kristallnät med kalcium som finns fex i betong,puts. Nättet stoppar vatten men släpper ångan genom. Man kan säga att "nätet" låter vatten vandra genom men endast i gasfas. Vet ej om tegel innehåller kalcium för att bilda en vattenavvisande "nät" men fogarna gör det :)
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.