Hej, hittade detta ovanför det pump rum vi nu gör till badrum. Det är golvet till ovanstpende rum.

Någon som vet vad det kan vara?




//linda
IMG_20160420_144811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
harry73
jag ser inte bilden :(
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
IMG_20160420_144809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funkar bilden nu?
 
Typisk fuktskada. Kan även vara från en luftningsventil om det varit någon sådan direkt under. Eller uppifrån. Inbyggt läckande rör ovanför?
 
Redigerat:
Det har vart ett enklare kök på ovanvåningen för lönge sen, och ett pumprum utan tätskickt på undervånigen. Så jag antar att de spillt något där uppe någon gång för länge sen. Men nu är det torrt och vi ska bygga ett ordentligt tätat badrum under. Borde inte vara någon fara.

Ska man tvätta bort det svarta?
 
Man kan tvätta med fungicider men jag skulle nog byta ut virket och kolla först att det inte går någon gammal ledning i golvet.
 
Typisk fuktskada uppifrån. Om du är absolut 100% säker på att fuktkällan är borta och träet är hårt när man trycker med knivspetsen så tror jag nog att jag bara skulle tvätta med mögeltvätt och låta det vara. Annars byta virket.
 
med tanke på lurvet i taket då. Det är inte så att det legat mineralull där? Då kan det ju bli sådär om det har varit fuktigt i rummet också och det vandrat uppåt och kondenserat i isoleringen som inte torkar i första taget.
Tvätta behöver man inte göra om man tar bort fukten. Då torkar ju virket och påväxten stannar upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.