Jag har äntligen lyckats få tag i gamla pardörrar. De ska nu restaureras är tanken.
Tidigare erfarenhet: noll

Som ni ser på bilderna så är den ena dörren skadad. Jag vet inte om det heter att dörren slagit sig, svält eller vad det kallas. Kanske någon här som vet?

Dörrarna har stått i en lada i minst 30år så det är nog en viss mängd fukt i. Nu behöver jag råd om hur jag ska göra för att laga skadan! Ska jag använda limknektar och tvinga ihop den? Ska jag låta den torka ordentligt innan jag gör något? Eller hur gör jag?

Tacksam för all visdom som delas i ämnet


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle låta den torka, sedan plocka isär den helt (efter jag märkt upp exakt vart delen hör och åt vilket håll den ska sitta), skrapa osv och sedan montera ihop den igen.
 
Jag skulle absolut inte plockat isär dörren om man inte har väldigt stor erfarenhet av detta. Det är inte helt trivialt att bara plocka isär den utan att skada virket. Sen ska du få ihop den igen, till vilken nytta?

Den bör få torka först om den legat fuktigt så länge. Det bör inte vara några problem att tvinga ihop den igen. Under tiden kan du börja med att skrapa dörrarna trärent. Har du möjlighet så försök plocka ur glaset så det inte skadas. De små listerna som sitter runt glaset håller det på plats. Dessa sitter i regel bara med små dyckertar.

I övrigt ser dörren helt okej ut och bör gå att få i fint skick. Använd värme när du skrapar så går det lättare, varmluftspistol eller speedheater. Bränn inte träet. Slipa sedan bort alla färgrester, de stora ytorna kan köras med maskin. De små får man ta för hsnd. Tvinga sedan ihop dörren och spackla alla skador med snickerispackel. Grunda 2 ggr och slutstryk 2 ggr beroende på färgval.
 
Tack för tipsen! Tänkte posta bilder på arbetet här om intresse finns!?

Jag tror vi har en fuktmätare. Hur många % räknas som tort? Alternativt hur länge bör jag låta dörrarna torka?
 
Karlsson på taket skrev:
Tack för tipsen! Tänkte posta bilder på arbetet här om intresse finns!?

Jag tror vi har en fuktmätare. Hur många % räknas som tort? Alternativt hur länge bör jag låta dörrarna torka?
Absolut, gör så :)

Du ska ju nog helst komma ner till en 8 % eller så.
 
  • Gilla
Karlsson på taket
  • Laddar…
Om dörrarna stått inne i en lada är de inte nödvändigtvis fuktiga utan snarare kanske torra. De har ju stått inomhus men inte uppvärmt. Det är ytterdörrar ser det ut som och har alltså innan varit utomhus i mer fukt än vad de utsätts för i en lada. :)

Börja med att skrapa bort all färg och slipa och se hur det ser ut sen, kanske behöver man inte göra så mycket mer. Skadan längst ner kan vara liten eller stor beroende på hur det ser ut inne i dörren. Förmodligen har de träpluggar som håller ihop dörren släppt av någon anledning. Är virket helt kan man borra ur dem och sätta i nya. Antingen på samma ställe om det går eller på ny plats. Limma inte, vitsen är att dörren ska kunna röra sig så lim förstör den.
 
  • Gilla
Karlsson på taket
  • Laddar…
Jo det är ju sant. Bra tänkt!
Det är inte pluggar utan någon form av olikformad kil. Kan ta en bild senare i eftermiddag så kanske du kan säga vad det är för teknik.
 
Sophie skrev:
Om dörrarna stått inne i en lada är de inte nödvändigtvis fuktiga utan snarare kanske torra. De har ju stått inomhus men inte uppvärmt. Det är ytterdörrar ser det ut som och har alltså innan varit utomhus i mer fukt än vad de utsätts för i en lada. :)

Börja med att skrapa bort all färg och slipa och se hur det ser ut sen, kanske behöver man inte göra så mycket mer. Skadan längst ner kan vara liten eller stor beroende på hur det ser ut inne i dörren. Förmodligen har de träpluggar som håller ihop dörren släppt av någon anledning. Är virket helt kan man borra ur dem och sätta i nya. Antingen på samma ställe om det går eller på ny plats. Limma inte, vitsen är att dörren ska kunna röra sig så lim förstör den.
Jag har svårt att tro att dörrarna är ytterdörrar. Troligtvis har de suttit i något trapphus eller liknande. Gällande fuktigheten så är det klart att de är fuktigare än inomhusklimat om de stått i en ouppvärmd lada. Det är inte heller träpluggar som håller ihop dörren utan det är kilar som går igenom sidostyckena.
 
Ja precis, någon form av kil är det! Jag postar en bild senare idag på den. Jag kom inte ifrån igår för att göra det.
Min tanke är att ha dom som ytterdörrar till en veranda. Tror du då att dom inte kommer klara det? Bör jag "mätta" dom med någon typ av olja när dom är trärena och "fixade"?
 
Karlsson på taket skrev:
Ja precis, någon form av kil är det! Jag postar en bild senare idag på den. Jag kom inte ifrån igår för att göra det.
Min tanke är att ha dom som ytterdörrar till en veranda. Tror du då att dom inte kommer klara det? Bör jag "mätta" dom med någon typ av olja när dom är trärena och "fixade"?
Jo, det klarar de säkert när de är vidgjorda. Det jag menar med uttorkningen är att de bör vara hyffsat torra innan du försöker spänna ihop dem. Anledningen att de har separerat sig är troligtvis för att trät har svällt när det blivit fuktigt.
Gällande målningsbehandling finns ju flera alternativ.
 
Tips på vad jag bör googla på? Dom ska sitta på en ouppvärmd veranda. Men först ska dom stå inne 1-5år. Väntar gärna och målar dom i samma kulör som huset (inte köpt/byggt hus ännu)
 
Här kommer en bild på kilarna. Tips mottages tacksamt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det där är inga kilar utan den frästa profilens med kontraprofil. Det är gjort för att slippa nacka fräsningen.

Om det är kilade tappar så får du titta på långsidan istället.
 
Tack Sinuslinus! Då får jag kolla det i EM eller imorgon. Någon aning när denna tekniken började användas?
 
Mina innerdörrar från 1922 ser likadana ut, jag skulle tro att dina dörrar är något nyare med tanke på spegelindelningen och den enkla profilen. Alternativt att de har suttit i en väldigt enkel miljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.