Tänkte höra med er om era erfarenheter av svartaronia.

Ärter fåglarna bären?
Skötsel?
andra synpunkter??

infoga lite bilder om ni har det.

Tackar
 
Jo, nog tar fåglarna bären om man inte är snabb nog :)

Jag har Svartaronian "Hugin" men även Slånaronian 'Viking" och den sistnämnda gillar jag bättre. Stadigare i konstruktionen, växer snabbare och ger ett tätare och mer robust intryck. Jag har bara haft mina i ett par år så den enda jag gör hitintills är att de får näring/gödsel.
 
Fåglarna äter bären ja. Lägg över skyddsnät så kan ni själva avnjuta aroniasylt t ex.

Vackra vita blommor med lite doft.

Skötsel - nej.
Det skadar säkert inte att klippa och gallra ur. Jag har klippt våran längs en gång där den annars blockerar, och den verkar inte ha några problem av att tuktas.

Får vackra röda blad om hösten.
Verkar vara en robust och tålig buske.
Olika namn/sorter blir olika stora.

Kan rekommenderas.
 
Här hittar man aroniabuskar i skogen numera, efter att fåglar ätit bären från buskar som står hos en av grannarna. Verkar vara ganska anspråkslösa buskar när de kan växa utan omvårdnad i den mediokra jorden i ett gammalt sandtag.
 
Vi planterade aronia längs med tomtgränser på att område där det ofta står vatten och andra växter inte trivdes. Aronian gillar att ha de fuktigt och kräver för övrigt mycket lite skötsel. Efter att en gång ha gjort lite sylt på bären låter jag de sitta. Fåglarna behöver de bättre.
 
Nyttiga bär (men bittra så använd ihop med annat), fåglarna äter gärna bären, otroligt vacker höstfärg, växer snabbt., tålig.
 
Bären har en strävhet som förmodligen påminner om slånbärs. Den balanseras bort med socker och syra. Fast inte allt, lite vuxensmak ska det ju finnas kvar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.