Jag fick nyss en intressant fråga från en "forumkompis".

Och den var väl föranledd av vad jag tidigare skrivit om hur uppvärmningssystemet ser ut i vårt "nya" hus med byggår 2010.

Sammandrag av frågan:
Hur kom det sig att du fick tillåtelse att installera luft-luft i ditt nybygge? Efter att vi skippat golvvärmen i vårt hus, så har jag även fimpat fjärrvärmen (lånade Harrysons bok på biblioteket och övertygades även vad gäller fv). Luft-luft är ju ett trevligt och mycket ekonomiskt alternativ, men enligt min KA så skapar det obehagligt drag och är därför inte ok att installera..
(Vederbörande får träda fram om han/hon vill, jag hänger helst inte ut någon)

Kort beskrivning av hur min bygglovsprocess såg ut:
1. Kvalitetsansvarige fick ta del av ritningar och annan dokumentation, hösten 2009.
2. Kvalitetsansvarige hade synpunkter på uppvärmningen. Det jag skissat på var a) bra isoleering, b) högisolerade fönster, c) vedkamin och d) FTX ventilation.
3. Kvalitetsansvarige bussade ihop mig med en värme/ventilations-kunnig, som sa att det kommer inte att funka. I princip, ni kommer att frysa arschlet av er.
4. Vi byggde huset, med enda värmekälla en täljstenskamin.
5. I februari 2011 tröttnade vi/jag på att vakna med rimfrost i skägget, och köpte ett 800W element hos ClasO.
6. Vårvintern därefter installerade vi en L/L-värmepump. Mitsubishis minsta, 25 nå'nting, som nu går på lägsta fart. ohörbar, november - april. Och eldar mindre i kaminen förstås.
Vi har 20-22°C i hela huset, FTXen vispar runt värmen så det är varmt i hela huset.

Och till grundfrågan: Vad tyckte kommunens bygglovsansvarige? Svar: Inte ett humhum.
Enda påpekanden från kommunen var att vi skulle ha a) barnskydd på knivlådan i köket, och
b) låstbart medicinskåp (vi har varken det ena eller det andra).
Och i alla dokument som kommunen har upprättat, bygglov, byggsamrådsprotokoll och slutintyg står det en harang om energiberäkning.
Men det har aldrig gjorts någon mätning eller beräkning av energianvändning här på snart 6 år.
Och det har faktiskt Laholms kommun heder av! Varför mäta i onödan? (Vi gör för övrigt av med ca 5000 kWh per år)

Till sist en liten kommentar om det där med "obehagligt drag":
Drar det mer om man ventilerar med FTX än om man tar in kall uteluft via ventiler i ytterväggarna?
Här hos mig drar det inte alls. Men grannarna som sitter med sina Nibe 750 klagar över kalldrag.
Hur kommer det sig?
 
  • Gilla
CandyManX och 5 till
  • Laddar…
Verkar som kommunens handläggare inte riktigt hade koll, om inte det krävdes en energiberäkning.
 
Svaret på grundfrågan är att du får värma upp upp hur du vill. Dock måste ju självklart en energiberäkning göras för att visa att du klarar att göra detta utan att förbruka mer än gränsvärdena i BBR som alltså är olika beroende på om du värmer med el eller ej.

I ditt fall har handläggaren skött detta mycket dåligt och bristfälligt. Problemet med ditt fall är att ditt grundalternativ är ett hus utan eluppvärmning, vilket gör att du hade fått förbruka mer i specifik energianvänding. Det visade sig sedan att ditt system inte fungerade och då installerar du en luftvärmepump. Nu har du helt plötsligt ett hus som värms upp med el som primär värmekälla och du får därför förbruka betydligt mindre energi enligt BBR.

Gällande draget är det såklart helt rätt att man upplever mindre av detta med ett FTX-system, eftersom luften är förvärmd.
 
Angående frågan i rubriken... man får givetvis inte begå något miljöbrott för att värma sin bostad och kommunen kan utdela eldningsförbud om eldningen medför olägenheter för grannarna.

Det finns dessutom detaljplaner som föreskriver fjärrvärme men om detta är förenligt med konkurrenslagstiftningen är omdebatterat och föremål för process(er?).

Så svaret måste ju vara nej. Man får inte värma sitt hem som man vill.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
I min kommun så krävs det bygganmälan av en LL, något som skulle kosta 800kr. Men, som handläggaren också vänligt upplyste, så "gör vi ju inga kontroller". Så, nu sitter det en LL hos mig också. Kommer dem förbi så får jag väl anmäla den då.... ;)
 
Om man i energiberäkningarna ligger under max enl. norm, spelar det ingen roll hur du värmer. Men FTX är helt rätt och är en bra början. Sedan kan man komplettera med elpanna/golvvärme och/eller VP luft/vatten. Elda i kamin är ju energieffektivt under vintern, speciellt som du får temperaturutjämning med FTX-en. Man bör också köra temperaturutjämning med golvvärmen, så man tar tillvara solinstrålning genom fönster osv. Vedeldning är kostnadseffektivt, bara man håller koll på hur mycket bilkörning det blir för att få hem veden och hur mycket energi som går till kapning/klyvning osv. Ibland är pellets ett billigare alternativ. Du fick ju reda på den hårda vägen att din installerade effekt inte ar tillräcklig. Så då löste det sig utan inblandning av kommunen.
 
KnockOnWood skrev:
Jag fick nyss en intressant fråga från en "forumkompis".

Och den var väl föranledd av vad jag tidigare skrivit om hur uppvärmningssystemet ser ut i vårt "nya" hus med byggår 2010.

Sammandrag av frågan:

(Vederbörande får träda fram om han/hon vill, jag hänger helst inte ut någon)

Kort beskrivning av hur min bygglovsprocess såg ut:
1. Kvalitetsansvarige fick ta del av ritningar och annan dokumentation, hösten 2009.
2. Kvalitetsansvarige hade synpunkter på uppvärmningen. Det jag skissat på var a) bra isoleering, b) högisolerade fönster, c) vedkamin och d) FTX ventilation.
3. Kvalitetsansvarige bussade ihop mig med en värme/ventilations-kunnig, som sa att det kommer inte att funka. I princip, ni kommer att frysa arschlet av er.
4. Vi byggde huset, med enda värmekälla en täljstenskamin.
5. I februari 2011 tröttnade vi/jag på att vakna med rimfrost i skägget, och köpte ett 800W element hos ClasO.
6. Vårvintern därefter installerade vi en L/L-värmepump. Mitsubishis minsta, 25 nå'nting, som nu går på lägsta fart. ohörbar, november - april. Och eldar mindre i kaminen förstås.
Vi har 20-22°C i hela huset, FTXen vispar runt värmen så det är varmt i hela huset.

Och till grundfrågan: Vad tyckte kommunens bygglovsansvarige? Svar: Inte ett humhum.
Enda påpekanden från kommunen var att vi skulle ha a) barnskydd på knivlådan i köket, och
b) låstbart medicinskåp (vi har varken det ena eller det andra).
Och i alla dokument som kommunen har upprättat, bygglov, byggsamrådsprotokoll och slutintyg står det en harang om energiberäkning.
Men det har aldrig gjorts någon mätning eller beräkning av energianvändning här på snart 6 år.
Och det har faktiskt Laholms kommun heder av! Varför mäta i onödan? (Vi gör för övrigt av med ca 5000 kWh per år)

Till sist en liten kommentar om det där med "obehagligt drag":
Drar det mer om man ventilerar med FTX än om man tar in kall uteluft via ventiler i ytterväggarna?
Här hos mig drar det inte alls. Men grannarna som sitter med sina Nibe 750 klagar över kalldrag.
Hur kommer det sig?
Har ni alla dörrar öppna mellan rummen eller hur får du varmt i rummen med stängd dörr som tex toa eller sovrum ? eller räcker frånluften/ tilluften verkligen till att dra in så pass varm luft så ytterligare värme inte behövs där.
 
Hej, vi hade väldigt hög elförbrukning i vårt hur när vi köpte det, det märkliga var att den var nästintill konstant sedan huset byggdes oavsett varma o kalla vintrar, därför misstänkte jag att det kombinerade ventilationen/luftvärme systemet ventilerade ut för mycket varmluft i onödan.

Våra bekanta med ett liknande hus fast med en frånluft-värmepump låg då på ca 17000kw per år mot våra 25000kw.

Jag upptäckte att kanalvärmare körde för fullt med direktverkande el i slutet på maj och kopplade därför in en timer på ventilations o värme systemet, så att det fick gå en timme var fjärde timme.

Under tiden begärde jag in offerter på bergvärme, fjärrvärme, fvp och luft vatten pump samt vattenburna element. Tyckte det var dyra investeringar så jag tänkte att en luft luft värmepump Mitsubishi samt ett nytt FTX system för ventilationen fick blir en billig temporär lösning. Under tiden jag räknade på vad som skulle vara mest lönsamt av bergvärme och fjärrvärme.

Jag placerade Luft luft i vardags rummet och frånluft på båda våningarna i andra änden (högra) på huset, FTX systemet drar runt luften och tycker vi har bra värmefördelning trotts många rum och dörrar.

Ett element i ett av sovrummen uppe i vänstra sidan som används om det skulle vara riktigt kallt. Har sänkt elförbrukningen till 9000 kW från 25000 kW på vårt 1.5 plans hus med 145 kvm. Huset är byggt 2000 och är bra isolerat och har treglasfönster.

Nu kommer den billiga temporära lösningen bli permanent, för inget annat värmesystem kommer i närheten av mitt nuvarande system, inte ens om installationen vore gratis. Jag har kört detta i några år och det dyraste som kan hända om nåt går fel är att man får byta hela lvp för max 15000kr.

Mina bekanta med fvp har hög förbrukning och dom klagar över att det går på nästan 100% el när det börjar bli minus grader, bergvärme är bra till gamla stora hus som är dåligt isolerade annars kan man aldrig räkna hem den installations kostnaden. Fjärrvärme är bekvämt men med fasta avgifter och med ca 80öre per kW så blir det samma pris som direktverkande el i ett nybyggt välisolerat hus.

Luft luft + FTX är klart underskattat som värmekälla i nyare välisolerade hus.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Har ett parhus från -78 på 130m^2 med elradiatorer (direktverkande el, oljefyllda elradiatorer) som jag kompletterat med LLVP och FTXventilation. Nu har jag en årsförbrukning av el på 13.000kWh för uppvärmning inklusive hushållsel och el-varmvattenberedare. För mig blir det iallafall väldigt svårt att motivera någon annan uppvärmningskälla då jag anser det vara sjukt billigt! Och då har vi två småbarn hemma med tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare som snurrar ofta!

Många rynkar på näsan direkt då de hör direktverkande el/LLVP. Men det är många faktorer som spelar in.
 
Krilleman
Jag snittar ca 13kWh varje dag året om. Eldar 100% med ved. Endast elpatron när jag är borta längre perioder (väldigt sällan) 3600L ackumulatortankar. Eldar alltid upp tankarna max innan bortresa. Veden nästintill gratis av lokala bonden. Jobbar av kostnaden mot dom.

40kWh pinnen 9 april är vedprocessorn för nästa års förbrukning som ska slås ut på hela året om det ska vara rättvist.

Sen har det ju väldigt mycket att göra med hur huset är isolerat!

El.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Har ni alla dörrar öppna mellan rummen eller hur får du varmt i rummen med stängd dörr som tex toa eller sovrum ? eller räcker frånluften/ tilluften verkligen till att dra in så pass varm luft så ytterligare värme inte behövs där.
Kanske lite sent svar men...

Vi har "öppen planlösning" men naturligtvis dörrar till sov-, bad-, tvätt-, och toalettrum.
Fast dörrarna står oftast lite halvöppna eller på glänt. Annars kan ju inte katterna ta sig in och ut :)
Men även med stängda dörrar är det ju springor vid dörrarna så luften kan cirkulera.
(Vi har inga trösklar = åldringsanpassat :cool: )
Så värmen cirkulerar runt rätt bra.
Hustrun, som vill ha det kallt på natten, brukar stänga till sovrumsdörren, och då blir det ett par grader svalare.

Förutom L/L-värmepumpen och täljstenskaminen har vi också handdukstorkar i duschrummen.
Den ena är nog alltid på, och ger kanske 50W elvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.