Hej!
Vet ni om man behöver söka bygglov för att få göra en öppen spis?
 
Ja du behöver söka bygglov.
 
För själva spisen krävs en bygganmälan, om det blir nån yttre förändring, ex rökkanal el murstock, krävs ev bygglov.
 
Dessutom måste man kolla om det är tillåtet att elda med ved. I vissa tättbebyggda områden är det inte det.

Det står en del intressant i artikeln "Eldstad? Tänk på det här!" på Bygga hus, Värme under rubriken "Flera artiklar".

/EB
 
om man skall in med det i ett nybygge kan man söka det direkt då ,men bygga till den senare?Skal nämligen bygga allt invändigt själv så just nu vet vi ej var det skall stå en spis..men det skall stå en där!! Inga grannar runt omkring som kan klaga direkt då samtliga ved eldar ;-)
 
Tack för era svar! Kan det vara skillnad mellan olika kommuner om bygglov behövs eller ej? Tycker jag har hört det någon gång...
 
Allt varierar mellan kommunerna. Men min gissning är att i stort sett alla kommuner vill ha en bygganmälan på en braskamin/spis.
 
visst är det så. I min kommun så krävs det Bygganmälan för installation eller vesäntlig ändring av eldstad och/eller rökkanal. Dessutom kan det hela beläggas med eldningsförbud om olägenheter uppstår för människors hälsa.

Kolla på din kommuns hemsida, där brukar det stå en hel del matnyttigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.