Hej

Har en excenterslip som jag kopplar till en grovdammsugare och det fungerar bra. Nu har jag bredspacklat en vägg (nybörjare och lade på väldigt mycket), och även när jag försöker vara försiktigt med excenterslipen (125mm) så hugger den till ibland och man får ett nytt problemområde att jobba på. Gick upp på 240 papper och då går det bättre.

Men när jag höll i en tvåhands fjädrande polermaskin i affären idag så tänkte jag att detta borde ju vara perfekt för precision. Men man kan ju inte slipa med den ..eller?

Vad är det just i en giraff som är så mycket bättre än en "vanlig" excenterslip? Mindra chans att slinta? Fungerar den mer som en polermaskin dvs att den är fjädrande eller hur man skall säga? Rent sliptekniskt, vad skiljer?

Mvh
 
Slipade en väg med en giraff och det går skrämmande lätt, men att stå med en excenterslip hade jag aldrig gjort. Står nog hellre och slipar för hand då.

Har man bara förlängingskaft och bra sandpapper så går det jäkligt snabbt, men det är svettigt. Har man dock råd att hyra/köpa giraff så för all del.
 
Ja, jag har slippapper på förlängningsskaft också men ganska mycket vägg att slipa.
Men jag är nyfiken på VARFÖR det går lättare med giraff om man bortser från förlängningsskaftet och de besvär som avhjälps med det. ;)

Är slipmattan eller vad den kallas "dämpad" och fördelar trycket jämnare än en handjagare eller vad.. :)

T.ex. köpte en kärcher wd 6, eftersom den klarar byggdamm bättre än min hemmadammsugare. Dessutom har den utblås och extrakontakt. Vad är det som är så mycket bättre med en giraff kontra en handhållen slipmaskin, förutom förlängaren

Mvh
 
Redigerat:
Storleken på slipplattan?
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
Det är ju en bra anledning förstås. Kanske inte att man avverkar mer (vilket också är positivt), men kanske kan få ett jämnare tryck mot ytan som är svårare att uppnå med mindre diameter? Kanske lättare att undvika att man slinter och att pappret hugger i?

Mitt problem idag med både excenterslipen och sandpapper + förlängare är att jag ibland slinter till och skapar ett område som jag måste fixa.
 
Svara mig själv då jag var och klämde på en festool flex idag, bara för att .. :)
Förutom att slipskivan är större så är den också fjädrande i ytterkant. Så det är mindre risk att man slinter eller om man slinter så blir konsekvensen mindre.

Det blir enklare att få ett jämnt resultat. Givetvis kan man få lika jämnt resultat med andra handverktyg,

Nu förstår jag skillnaden. Nu är frågan om det är värt priset för min lägenhetsrenovering.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.