En rörmokare monterade av och pluggade igen en blandare. Jobbet tog ca 20 min. Rörmokaren bor nästan granne så han gjorde det på morgonen på väg till jobbet. På fakturan har han skrivit arbetstid 1,5 timme (850kr) material 150 kr, bilersättning 320 kr. Totalt 1320 kr. Är detta rimligt? Utgår bilersättninf trots att det är typ 100 m till mig och räknas arbetstiden upp så mycket? Känns lite dyrt för det lilla arbetet men det kanske är standard? Tacksam för svar.
 
S
Tycker han skrivit 0,5 h för mkt. Annars ser det inte anmärkningsvärt ut. Bilersättningen ersätter mycket mer än bara resan. Det faktumet att han hade pluggar i bilen är en av anledningarna till att bilersättning finns.
 
D
Alla VVSare på forumet kommer att säga att rörmokaren åkte till affären och handlade material innan han kom till dig. Därför blev det reskostnader och tog längre tid än du klockade. Sedan låg han sömnlös på natten en halvtimme och grubblade över hur han skulle utföra ditt arbete, så det kostar också lite.
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Ok och tack för svar, då förstår jag. Betalar och ser glad ut.
 
DIY_freak skrev:
Alla VVSare på forumet kommer att säga att rörmokaren åkte till affären och handlade material innan han kom till dig. Därför blev det reskostnader och tog längre tid än du klockade. Sedan låg han sömnlös på natten en halvtimme och grubblade över hur han skulle utföra ditt arbete, så det kostar också lite.
Nja, men han kanske åkte och köpte nya pluggar efteråt för att fylla på bilen igen. Men även jag tycker det är lite dyrt. 1 timme brukar vara minimidebitering så det hade varit ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.