Om jag har förstått saken rätt så kostar det 10.000 kr att avbeställa ett Älvsbyhus. Hur lång tid innan byggstart gäller denna summa? Är det någon som vet vad som gäller?
 
Den lilla summan gäller fram till fabriksordern är laggd om jag minns rätt, därefter blir det otroligt mycket dyrare. Men jag minns inte om 10,000:- var rätt summa, jag fick för mig det var det dubbla.

Det är för huset. VI blev (som jag skrivit om i andra trådar) tvingade att även skriva under säljarens markentreprenad, annars skulle jag inte få köpa huset. Vi vägrade givetvis, och fick efter en massa tjat ändå tillsist köpa huset.

Men nu till saken. Hade vi skrivit på markentreprenadskontraktet när dom försökte tvinga oss till det, hade det kostat oss 18% på 355,000:- dvs 64 000:- om vi brutit det. Även om det bara varit dagen efter, innan något ens hade hunnit hända
 
Hur löste det sig med Markentreprenaden för er då? Jag har själv tagit in offerter från andra lokala entreprenörer och fått väsentligt mycket bättre priser än från Ä-hussäljaren. Dock har jag fattat efter att läst andras inlägg att det kan bli strul med byggfelsförsäkringen, har detta varit något proeblem för dig?
 
Den behöver du antagligen inte oroa dig för, då du inte bygger något på om du gör marken själv, det är fortfarande Älvsbyhus egna grund och dom som monterar den. Det lilla du gör ska inte behöva byggfelsförsäkring, men det är ju upp till varje kommuns bygnadsnämnd att avgöra.

För har det väl löst sig lite si och så.

Vi har köpt huset av dom, och fått en offert på markarbeten där löfte om att det ej kommer överstiga 100,000:- och antagligen landa på 80,000:- om inget offörutsätt inträffar.

Dock är våran säljare inte intresserad av att hjälpa oss längre, efter som vi inte tog han markentreprenad på 350,000:-
 
Får jag gissa att ni har Älvsbyhus säljare i Helsingborg? isf så förvånar ingenting mig.... ;o)
 
stryc9 skrev:
Dock har jag fattat efter att läst andras inlägg att det kan bli strul med byggfelsförsäkringen, har detta varit något proeblem för dig?
Läste idag lite lagtexter, och det står något i stil med att byggnadsnämden KAN kräva att byggfelsförsäkring ska teckans för sådant som KRÄVER BYGGLOV.

Att skrapa bort lite matjor kräver inte bygglov.
Att lägga drenering kräver inte bygglov (kanske bygganmälan men inte lov)
Att koppla in VA och dyl, TROR jag inte kräver bygglov.

I sådana fall kan du inte avkrävas byggfelsförsäkring och inte heller behöver du ha bankgarantier eller färdigställandeförsäkring för markentreprenaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.