Vi har en "halvö" som går ut mitt i köket där spishäll och ugn är placerad. Vi har än inga socklar, men dessa ska monteras. Tänker dock om man bör ha något slags ventilation kring ugnen? Det är en Ikea-ugn monterad i ett Ikeaskåp. Baksidan på skåpen är klädd med osb-skiva och sen gips. Ska jag sätta ventilation nånstans så sätter jag den hellre på baksidan men det går förstås lika bra på framsidan, i sockeln isf. Men behövs den? Det är skåp på båda sidor om ugnen.
 
tommib
Eftersom IKEAs monteringsanvisning anger att det behövs så behövs det. Enkelt. Du behöver ingenting på sidorna men du har väl monterat ugnen i avsett skåp med ursparning i botten för ventilation. Då sätter du luftintaget i sockeln.
Rent intuitivt kan man säga att en ugn som har en anslutningseffekt på dryga 3kW behöver kunna kylas.
 
Ja, du har så rätt såklart.
Måste den sitta i sockeln eller kan jag sätta den ovan golvlist på baksidan av skåpet istället?
 
Gallret i sockeln leder luften till en luftspalt bakom bakstycket så om du kan ta in luften bakifrån så går det säkeert bra också. Däremot så behöver väl den varma luften ta vägen någonstans så du behöver ett utblås galler i överkant också.
 
  • Gilla
Klarson
  • Laddar…
A
jag har aldrig någonsin hört talas om att det skall vara ventilation till inbyggnadsugnar.
behövs det så finns det inbyggt i modul-måttet.
Detta är ju IKEA... och de vill att högskåpen skall ventileras. men det är ju av andra orsaker.
hur skulle det se ut om det var ventilations öppningar i bänkskivan??
ugnen monteras så högt som möjligt mot bänkskivan om det inte sitter en häll ovanför.
 
  • Gilla
Ros-Marie Bengtsson
  • Laddar…
Nej det behövs ej, Ikea trodde det skulle behövas när de bytte kökssystem men det visade sig att det inte var nödvändigt. Lita på mig jag jobbar som kökssäljare på Ikea!
 
tommib
Hm...
Att det inte behövs frånluft är tydligt. Det fixar ugnen själv (det blåser i alla fall från min ugn i ovankant).
Att det inte skulle behövas intag skulle jag tycka var mer tveksamt. Varför hänvisas det till luftcirkulation i ikeas monteringsanvisningar om det inte behövs? Den firman är inte direkt känd för att ha med onödiga saker...
 
Ballingslövs högskåp för ugn etc är ventilerade i ryggen, men jag inga extra insug/utsug i sockel eller takanslutning. Det givetvis lite varmare i skåpet efter att ugnen använts, men ugnens chassi är fläktkylt så det borde inte vara några större problem. Det var dock någon i en BH tråd som påstod att mikrovågsugnar får en klart förkortad livslängd av att stå i varma utrymmen under drift. Kanske kan vara värt att tänka på om man vet med att ugn och micro ofta är igång samtidigt.
 
Bra fråga varför det står i monteringen, jag har inte läst någon monteringsanvisning. Men har man satt den i rätt skåp för en ugn så ska det inte vara några problem. Om ni kollar in visningsköken i varuhusen så ser ni att det inte sitter någon ventilation i sockeln eller liknande.
 
Vi har monterat det i ett bänkskåp för ugn. I bakkant på skåpet sitter det ett litet galler. Men sen sitter det ju osb-skiva och gips bakpå, men gallret ventilerar ju både bakåt och nedåt då det sitter i skarven mellan bakväggen och botten på skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.