Idag har jag gjort ett nytt quiz där du kan testa om du kan orden som snickaren brukar svänga sig med. Ok, något helt otippat ord med snickaranknytning finns med också.

https://www.byggahus.se/quiz/62-Vad-snackar-snickaren-om

Hade jag inte gjort quizet själv så gissar jag att jag hade fått sådär 7 rätt, kanske ...
 
Intressant att mest felsvar finns på frågan, vad är en bräda :)

(10/10)
 
Redigerat:
9 av 10, hade aldrig hört talas om en ebenist och chansningen gick inte hem :).
 
Jag hade faktiskt ingen aning om vad en mollytång var för något, men så pysslar jag inte med sådant material. Sedan klickade jag fel på taklag, men fick 8 rätt och känner mig nöjd.
 
Vet inte om jag skall jubla eller!
10/10 men då har jag hört alla frågor förut och har arbetat inom "branschen", men en kul grej M, flera roliga Quiz pls!
 
Jag vågar inte avslöja vad jag fick för resultat.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
9/10 på lite tur. Ebonist var något nytt :p Men felet var brädan...
 
Om man går på wikipedias uppgifter blir svaret för brädor och plankor enligt dagens quiz men om man pratar med folket ute i sågen kan det nog vara lite andra svar beroende på om dom pratar sågat eller hyvlat, gammal eller ny numenklatur.

En bra översikt har svenskt trä på sin sida där man har klassificerat läkt, bräda, regel, planka och bjälke....

http://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/kvalitet-och-sortiment/

Scrolla ner en bit på sidan.

(så om man missade på brädan kan ni alltid skylla på fel i svaret...;) )
 
Redigerat:
Fick 10/10. Hade varit pinsamt annars. Ebenist klarade jag tack vare en far som var intresserad av finsnickerier som gamla möbler. Hade varit kul om man kört bräda och plank i samma fråga, liksom gles och regel.
 
Nöjd över resultatet 10/10 men fick chansa på ebenist. Kul med quiz 😃
 
10 / 10. Ebenist hade jag heller aldrig hört talas om, men jag gissade att det var någon som arbetade med ebenholts. Och det var det ju.
 
Frågan är om snickarna vet vad en kortling är;-)
 
Och jag som var övertygad om att plank började vid 34 mm och att brädan då var tvungen att vara tunnare.
 
Läste syl istället för syll och missade på ebenist, så det blev 8/10. Helt ok för att bo i hyresrätt :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
9/10 blev det ....Jäkla bräda...:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.