Väggarna i rummet är nedrivna ut till tegelväggen.... hur bygger man på bästa sätt upp väggen igen och hur fäster man tegleväggen i den nya konstruktionen då kramlor och annat som håller tegelväggen är borttagna? Behöver man fästa tegleväggen?
 
Jag antar att du är inomhus eftersom du skriver "i rummet". Menar du att ni rivit en vägg inifrån så ni kommit "ut" till en tegelvägg som satt med kramlor?

Kramlor brukar det sitta för tegelfasad så vad är det ni rivit bort?

En bild vore ju bra...
 
Innanför tegelväggen fanns papp och en trästomme, byggt på 70 talet.

Ja det stämmer nu står tegelväggen ensam kvar.

Jag har inte rivit detta.

Det viktiga för mig mig är nu att veta hur det nu ska byggas upp så det blir rätt och hållbart, tänkte bara höra med er som har någon erfarenhet av något liknande.
 
Kan du lägga upp en bild?
 
Bild


IMG_0982.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen är tegelväggen enbart en skalvägg och saknas kramlorna riskerar den att trilla ned!
Nu kan det bli svårt att få det rätt, när ni nu bygger inifrån. Normalt är det fäst något skydd mot inträngande fukt innanför teglet och svårt att få fast det på reglarna, då det normalt sätts utifrån innan fasaden muras.
 
Nu är jag ingen expert på byggnadskonstruktioner, men jag blir lite orolig när jag ser bilden, för om teglet bara är en skalvägg, så är ju hela den bärande konstruktionen borta..
 
Det ser livsfarligt ut!!!
Sätt stamp, så inte takstolarna vilar enbart på teglet. Skalmuren är absolut inte gjord för att hålla upp taket och görs inget OMEDELBART, riskerar huset att rasa ihop.

VEM har vart så idiotisk och plockat bort alla träreglar, utan att stötta takstolarna?
 
Vad vilar tegelväggen på? de brukar ju bara vila på en liten avsats utanför huset, typ 1/3 sten står på en list eller så. Som många skriver ovan så kan detta vara mycket farligt om huset är byggt på samma sätt som många andra hust med tegelfasad.
 
thomas33 skrev:
Det ser livsfarligt ut!!!
Sätt stamp, så inte takstolarna vilar enbart på teglet. Skalmuren är absolut inte gjord för att hålla upp taket och görs inget OMEDELBART, riskerar huset att rasa ihop.

VEM har vart så idiotisk och plockat bort alla träreglar, utan att stötta takstolarna?
Det har i alla fall stått i minst fem-sex månader, om man dömer av en tidigare tråd. :)
https://www.byggahus.se/forum/bygglov/266019-barande-bjalkar-barlinor.html
 
Norrhyttan skrev:
Det har i alla fall stått i minst fem-sex månader, om man dömer av en tidigare tråd. :)
[länk]
Desto större skäl att se till att taket hålls upp med annat än fasadtegel.
Inte skulle du bygga på det sättet, trots att det kanske håller?
 
thomas33 skrev:
Desto större skäl att se till att taket hålls upp med annat än fasadtegel.
Inte skulle du bygga på det sättet, trots att det kanske håller?
Jag försvarar inte rivningen. Konstaterar bara att det åtminstone stått pall för en vinter. Men jag skulle inte frivilligt gå in i det där rummet, speciellt inte en blåsig dag.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det var det jag var lite rädd för... Med tanke på hur urbruket mellan stenarna ser ut är det nog bara en skalfasad.
Det ser ju dock ut som det ligger takstol/bärande balk ligger på väggen och det tycker jag inte den borde göra om det bara var en skalfasad... eller?

Den balken som går mot yttervägg, ligger den på väggen eller hänger den i luften?
 
Ja det har stått några månader av olika anledningar men det var inte meningen.
Balken som går ut mot tegelväggen låg tidigare på en bärlina det är borta nu.

Det är ett byggföretag som gjort rivningen.
Nu ska det byggas upp, återställas ...

Jag frågar er om detta för jag själv vill få kunskap om vad som nu krävs för att få detta till att fungera.
 
Hoppas det är en annan firma som ska bygga upp? Se till att få riktiga ritningar på hur dom skall bygga upp, det gäller att göra rätt nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.