Jag tänkte platsbygga hyllor i en klädgarderob med konstruktionsplywood och 45x45 reglar. Låter det som bra materialval? Var först inne på att bygga allt i MDF, men jag vill gärna hålla nere kostnaderna lite.
 
Jag har byggt förrådshyllor på det viset, och med osb som bakstycken. Grymt robust och hyfsat prisvärt.
Det är dock inget för finsnickeri, det är lite rough känsla över det.
I en klädgarderob vetefan om det känns rätt men alla är vi olika :)
 
schmakita skrev:
Jag har byggt förrådshyllor på det viset, och med osb som bakstycken. Grymt robust och hyfsat prisvärt.
Det är dock inget för finsnickeri, det är lite rough känsla över det.
I en klädgarderob vetefan om det känns rätt men alla är vi olika :)
Ja, jag tänkte lite industrikänsla i garderoben med den här idén, så där passar ju den ruffiga looken jävligt bra!
 
Jored skrev:
Ja, jag tänkte lite industrikänsla i garderoben med den här idén, så där passar ju den ruffiga looken jävligt bra!
Då säger jag bara: KÖR!
Glöm inte bilder när du är klar (y)
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Undrar om du behöver ha 45x45 ssom stöd under plywooden. Den är tillräckligt starkt för att vila på sidolister. Garderoben är väl bara 600 bred? Om du lägger din järnbrynja på nedersta plan så funkar det!
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Ja, 45x45 låter overkill. Även om du vill åt den ruffiga känslan kommer det se jäkligt klumpigt ut. Ska det se industri ut kan du väl göra sidolister eller konsoller av gammalt vinkeljärn och lägga hyllplanen på?
 
Industrikänsla i all ära, men vill man verkligen riskera en sticka under nageln när man sträcker sig efter rena kalsonger?
 
Om du inte tänkt lacka eller måla plyfan så kommer den släppa rätt mycket stickor. Det finns ju hyllplan som består av limträ med masonit på båda sidor, både stickfritt och industriellt.

Annars skyddar ytan på osb mot stickor men kanterna är istället väldigt stickiga
 
Jag byggde hyllplan av plywood till våra garderober och gjorde lister, som hyllplanen kan ligga på, av spill från skivorna. Tycker själv det blev bra.
AMH_8137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fbygg och 3 till
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Jag byggde hyllplan av plywood till våra garderober och gjorde lister, som hyllplanen kan ligga på, av spill från skivorna. Tycker själv det blev bra.
[bild]
Har du porslin i garderoben? Vad har du i vitrinskåpet? Kalsonger? :)
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Jag byggde hyllplan av plywood till våra garderober och gjorde lister, som hyllplanen kan ligga på, av spill från skivorna. Tycker själv det blev bra.
Snyggt! Är listerna kapade i mindre delar? Eller de böjda? Med basning i så fall?

Jag får idéer här inför en skafferiombyggnad...
 
Norrhyttan skrev:
Har du porslin i garderoben? Vad har du i vitrinskåpet? Kalsonger? :)
Det var en klädgarderob innan vi köpte huset, men då vi nu har matsal där kändes kalsonger lite konstigt ;-)
 
-RB- skrev:
Snyggt! Är listerna kapade i mindre delar? Eller de böjda? Med basning i så fall?
Jag får idéer här inför en skafferiombyggnad...
Plywoodskivorna fick lite kärlek med handöverfräsen, men nu var TS fråga ju om konstruktionsplywood, jag använde björkplywood som nog är lättare att få en snygg kant på.
AMH_8150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja det är lite skafferi-känsla...
AMH_8142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Jag byggde hyllplan av plywood till våra garderober och gjorde lister, som hyllplanen kan ligga på, av spill från skivorna. Tycker själv det blev bra.
[bild]
Mycket snyggt, men detta måste vara en finare variant av plywood än konstruktionsplywood? Den konstruktionsplywood jag sett brukar ha väldigt låg finish.

EDIT: Svaret på frågan kom medans jag skrev.
 
Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.