Hej!
Vi har hittat en stor tomt med ett fritidshus på som vi är spekulanter på, men då är frågan ifall man köper tomten river fritidshuset och bygger ett nytt permanent hus får man då skattelättnader lika de som ifall tomten var obebyggd, eller måste man stycka tomten för att få skattereduktioner?
Kan man låta huset stå och bygga ett nytt hus på tomten och ändå få skattelättnader?

 
Den nya byggnaden får skatteår 2005 (eller 2006) och fastighetsskatten beräknas efter det, dvs du får skattebefrielse / lättnad som vanligt för bygget och betalar normal skatt för tomten och det bef huset.
 
Baseras inte taxeringsvärdet på hela fastigheten - dvs tomt + hus?
 
Jo men det motsäger inte MrMagics resonemang. Sålunda borde du få lättnaden i princip enkom pga det nya huset och sammanvägt så får du betala lite mer eftersom det finns ett befintligt hus på tomten och därför taxeras du högre.

Är det inte så att ditt hus åsätts ett taxeringsvärde men du slipper betala skatten, dvs skattebefrielse och inte taxeringsbefrielse?!
 
Hemmakatten
Befrielse av fastighetsskatt utgår inte om det redan finns ett hus på tomten för vilket fastighetsskatt redan utgår. Alltså, fritidshuset måste rivas och du måste bygga upp ett nytt hus från grunden. Detta gäller inte mindre byggnader som uthus mm.
Nu är jag inte expert på något sätt, men du bör definitivt kolla detta innan du bestämmer vad du ska göra.
Läste en artikel om ägare som byggt nytt, stort, permanenthus samtidigt som mindre huset stod kvar. Skillnaden mellan tidigare huset och nya huset ansågs inte vara tillräckligt stor vare sig vad gäller ytan eller funktionen/standarden och befrielse av fastighetsskatt beviljades därför ej.
 
Ok, så man får ett taxeringsvärde men skattar bara för den del som är fritidshuset?

Ledsen om jag fattar trögt men när det gäller skatter så blir man ju bara yr i huvudet av alla konstiga regler.
 
Hemmakatten
Om du köper en tomt så har/får den ett taxeringsvärde, tex 300´. När du sedan bygger ett bostadshus blir det ett taxeringsvärde för huset också, tex. 1.200´. Tillsammans får du då ett tax.värde på 1.500´.
Den (grova) principen är att året efter det huset blev färdigbyggd blir du reduktion av fastighetsskatten med 100% i fem år framöver. De följande fem åren får du en reduktion med 50%.

Men det kan aldrig bli så att du får betala för ett fritidshus och samtidigt befrielse för ett permanenthus. Utan då blir det så att man inte får någon befrielse alls. Det är därför det är så viktigt att kontrollera ifall man måste riva fritidshuset för att få denna befrielse (som ju blir ganska stora belopp).
 
ok, Hemmakattens inlägg hann in före mitt. Det var ungefär så jag trodde att det skulle fungera. Skönt att vi rev huset som stod på vår tomt då innan vi började bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.