Vi har två rör i vårt badrum som vi renoverar. Båda rören har blivit skadade. Enligt entreprenören är det ingen fara att de är kvar trots att de är skadade. Entreprenören säger att skadorna uppkommit när huset byggdes och inte under denna renovering - och att det är bara under tiden själva "skadan" uppkommer som det är en fara (den står inte sedan och konstant läcker).

Vad ska man tro? Är det ingen fara med att det rör runt massa partiklar sedan?

asbest1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

asbest2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han har rätt men är det ändå öppet så kan ni väll byta mot lämpligt ventilationsrör typ spiro gör du det själv är det inget problem bara köra till åvc med dom
 
Används rören idag som ventilation?
Han har rätt i det han säger att det bara är dammet som är farligt, men när ni ändå har allt öppet så riv försiktigt ner det.
För dig och för nästa köpares sinnesro.

Jag böt nyligt ventilationsröret och använde handskar tröja och en andningsmask, tvättade tröjan och kastade resten.
 
tommib
Säger som tidigare talare, ta bort rören om det ändå är öppet. Just de där rören kan man dra isär så det dammar inte något nämnvärt.

Däremot skulle jag ändå inte tvätta något. Köp en engångsoverall och billiga handskar. Andningsskydd med P3-filter vill man ändå ha om man renoverar hus så det borde du ha ändå. När du är klar med rivningen, packa ner engångsoverallen och handskarna i dubbla plastsäckar precis som rören och lämna till ÅVC. Det kan vara bra att kolla med lokala ÅVCn att de tar emot eternit.
 
Tack för era svar. Entreprenören har sagt nu att de tar bort rören och det känns väldigt bra, framför allt då ett rör går till mitt sons sovrum.

:)
 
K
Och din Entreprenör utför jobbet enligt arbetsmiljöverkets rigorösa riktlinjer med slussar och undertryckskamamre etc? Eller blire en snickarrivning där han skyddar sig själv med P3 mask men inte är så noga med fibrer som far runt i ditt hem?
Jag tänker mig att röret mynnar ändå i ditt barns sovrum, kan ju vara skönt att sova gott om nätterna att dom flesta asbestfibrer inte är kvar i huset, på kläder, möbler etc..

Jag själv har inga problem att plocka bort eternit hemma, men jag skulle nog inte exponera andra för det, i den mån det är möjligt och allra minst mina barn (som jag inte har förvisso, just saying).
 
De har tagit bort ett rör innan och det jag såg då var att de hade satt upp massa plast som skulle isolera utrymmet. Vet inte om de kört slussar osv. Tror det kör något mellanting mellan endast P3 mask och slussar. Just nu har vi ingen inredning, allt är kalt och inga textiler eller inredning finns (vi ska flytta om en vecka). Tack för input
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.