R
Affärer verkar inte pigga på att sälja FerroGent till privatpersoner, utan man vänder sig oftast till lantbrukare. Min fråga är om det går att beställa FerroGent (eller liknande) via nätet utomlands? Någon som i så fall har tips på vart?
 
Granngården butikerna säljer nog fortfarande till privatpersoner.
 
Köpte på ett ställe som heter Östergyllen i Linköping, inte var det dyrt heller 160 spänn för en säck.
 
Jag hade läst att Ferrogent var "omöjligt" att köpa som privatperson men gick för ett par veckor sedan in på Granngården och frågade om de hade Ferrogent. Visst har vi det svarade damen vänligt och jag kunde lyckligt gå därifrån med en 15 kg säck. Inga problem alls och vill minnas att den kostade 149 kr. :)
 
Excel
Försökte köpa på granngården idag, endast yrkesmässiga grisuppfödare fick köpa. Orkade inte diskutera med expediten så jag beställde på nätet av en annan leverantör.
 
Excel skrev:
Försökte köpa på granngården idag, endast yrkesmässiga grisuppfödare fick köpa. Orkade inte diskutera med expediten så jag beställde på nätet av en annan leverantör.
Kan vi ana någon order "uppifrån" att man inte får sälja järnsulfat till privatpersoner generellt? Lite som urea och annat som kan användas till sprängmedel. Granngården säljer t.ex. inte heller sina engångsssprutor till privatpersoner i butik, bara via webben. De är perfekta för diverse hobbybruk när man vill injicera någon massa t.ex. epoxy i ett hålrum, men en spritmissbrukare skulle ju också ha glädje av dem. Tror inte att Granngården själva har infört regeln. ;)
 
Jag köpte en säck järnsulfat från granngården förra helgen.
 
T
Jag handlar Ferrogent via nätet, bolist.se. Funkar bra, inga problem att få det hemlevererat utan krav på att vara hemma. Vet inte hur konkurrenskraftigt priset är dock.
 
Har köpt mitt på granngården i Kungälv, inga problem!
 
Excel
Ja, ni andra som försöker och får nej i butik kan ju säga att ni är "yrkesmässiga" grisfarmare. :D
 
Alltså, det här med järnsulfat och huruvida det får säljas osv är ju lite komplicerat... Å ena sidan är det tillåtet som jordförbättringsmedel i t ex surjordsrabatter (på samma sätt som att använda kalk för att höja pH-värdet i en för sur jord kan man använda järnsulfat för att sänka det i en för basisk jord, t ex till sina rhododendron). Men, säger tillverkaren däremot att produkten är till för att bekämpa mossa så faller det under bekämpningsmedel och regleras då av kemikalieinspektionen, som tar ut en ordentligrlig avgift samt kräver en massa dokumentation för att man ska få sälja det...

Det är väl här någonstans det börjar bli lite krångligt -å ena sidan är det OK att sälja som jordförbättring, å andra sidan är det inte tillåtet att sälja det som mossbekämpning utan att betala dyrt till kemikalieinspektionen. Tergent, t ex säljer ju koncentrerat järnsulfat även för gräsmattor, FerroGent Granulat:

"FerroGent Granulat är ett järntillskott för odlingar och grönytor. Gräset stärks, blir grönare och mer motståndskraftigt mot sjukdomar. FerroGent Granulat uppmuntrar gräsarter med finare grässtrån. Produkten är enkel att sprida tack vare sin granulerade form.".

Sen säljer man ferrogent i pulverform som kosttillskott för grisar. Hade man däremot andats att det även bekämpar mossa (och sniglar) hade priset blivit betydligt högre eftersom det tillkommer en massa pyssel och avgifter till kemikalieinspektionen.

Som kuriosa kan nämnas att järnsulfat för övrigt är godkänt för KRAV-odling och skrivs även ut i tablettform till gravida kvinnor med för dåliga järnvärden...

Så knasigt är det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.