Hej!

Ska koppla in en takdosa i sovrummet. Det sitter för tillfället två kablar, en gul och en vit, till en gammal sockerbit.

Innanför finns två kablar, en ihopflätad svart kabel som går in i en porslinskopp och en ihopflätad vit kabel som går in i en annan porslinskopp.

Takdosan är märkt med N, P och en symbol som betyder jord om jag förstått rätt.

Hur ska detta kopplas? Vill helst inte ta hem en elektriker för att sätta upp en lampa :p
 
Mikael_L
Fieldstreet skrev:
Hej!

Ska koppla in en takdosa i sovrummet. Det sitter för tillfället två kablar, en gul och en vit, till en gammal sockerbit.
Har du bara två kablar så har det egentligen ingen praktiskt betydelse vilken du kopplar till vad.
Skulle man vara noga och vilja följa några märkningar på uttaget så ska du kolla vilken av de två som är nolla resp fas. En (mycket osäker) gissning är att den vita är nolla. Den skulle jag själv välja till nolla om jag var tvungen att bara välja en.

Innanför finns två kablar, en ihopflätad svart kabel som går in i en porslinskopp och en ihopflätad vit kabel som går in i en annan porslinskopp.
Ursäkta, jag förstår inte riktigt.
Du kan inte kasta upp en bild?


Takdosan är märkt med N, P och en symbol som betyder jord om jag förstått rätt.
Isåfall har lamputtaget en metallpinne som sticker ut, som är jord.
Då måste du byta detta uttag mot ett ojordat.
Fast först ska du kasta en blick på andra uttag i rummet, är dessa jordade så har du rätt lamputtag, men måste dra fram en jordledare till detta.


Hur ska detta kopplas? Vill helst inte ta hem en elektriker för att sätta upp en lampa :p
Fasledare mot fas på uttaget (märkt P, eller L, eller Ph, eller F)
Noll-ledare mot noll på uttaget, märkt N
Skyddsjord mot ingången med jord-symbolen.
Denna sista är livsviktigt att få rätt. Dvs råkar du sätta fas-ledare hit så blir det jättedåligt!



Välkommen med första inlägget. :)
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Hej och tack för välkomnandet och ditt svar! Känns som att det finns bra kunskap att ta del av på det här forumet :)

Jag ringde en polare innan jag tittade tillbaka hit, så nu sitter takdoslocket(?) och lampan på plats.

Så här såg det ut.
Zj1iZkJ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg takdoslocket ut. (jag trodde det var detta som kallades takdosa, så jag kanske har förvirrat er)
eYr3uaH.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kopplade den vita kabeln till N och den gula kabeln till P.
Inget kopplades till den där symbolen som jag misstänker betyder jord.

Inga jordade kontaktuttag i rummet.

Verkar det här rätt eller kommer mitt hus brinna ner nu? :p
 
Mikael_L skrev:
Isåfall har lamputtaget en metallpinne som sticker ut, som är jord.
Då måste du byta detta uttag mot ett ojordat.
Det verkar blivit fel på sättet Mikael skrev om här, skaffa alltså ett likadant lock fast utan jordstiftet. Det är ett sånt fel som man av olika skäl inte ska göra eller låta vara när nu vet hur det ska göras.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Då ska jag fixa ett nytt lock så det blir ordentligt gjort, men kommer inte iväg på någon elaffär förrän slutet på veckan.

Är det så pass illa att jag bör koppla ur lampan omedelbart eller kan jag låta den sitta i utan att använda den?

Vad kan hända om jag använder den?
Jag vill gärna lära mig :)
 
Så länge som du ansluter en klass-2-lampa (dubbelisolerad) så är det ingen fara, faran kommer om du (eller någon annan) ansluter en klass-1-lampa (skyddsjordad) till uttaget och det blir fel på lampan så att metallen på lampan blir strömförande, då finns det ingen skyddsjord som leder bort strömmen från metallhöljet.

Den transperenta slangenstumpen som sitter fasttejpad på insidan av lamputtaget ska monteras runt/över centrumskruven i takdosan. Det är en isolerslang som isolerat takkroken så att den inte riskerar att bli strömförande om någon oisolerad tråd skulle komma åt centrumskruven.
 
  • Gilla
Fieldstreet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.