Jag får lite huvudbry. Ska koppla in en 2-polig vridbrytare som är markerad med 1-0. Kollegan har dragit en 3-ledare(kabel) från vridbrytaren och kopplat in på brytare brun på L och använder blå som "tändtråd" till lampa.

Försökt att förklara att man inte kommer att bryta fas och nolla på brytaren genom att koppla så eller tänker jag helt fel?
Jag blir förvirrad?
 
  • Gilla
Hackenberg
  • Laddar…
tommib
Nej, du tänker rätt. Det är lite osnyggt att använda en vridbrytare markerad 1-0 och bara bryta fasen. Nollan som är utskriven på brytaren (och modellen i sig) antyder att man bryter tvåpoligt. Korrekt hade varit att dra ner en femledare från dosan, eller gå med två parallella kablar.

Om det bara är osnyggt eller om det också är otillåtet får någon annan svara på.
 
Det var det jag misstänkte starkt att man bara kommer bryta fasen men inte fasen OCH nollan. Dra ner en femledare gör ju att man ändå kommer att sakna utgående nolla. Det enda som går att lösa det på är då att gå ned med dubbla kablar från brytaren
 
tommib
Nej, drar man en femledare har man fyra ledare att koppla med. Det räcker bra för L+N in och ut. Nollan antingen till eller från brytaren får en lustig färg (jag skulle valt grå) men det fungerar. Egentligen ska nolla alltid vara blå men i applikationen dosa->vridbrytare där man enkelt ser bägge samtidigt och kabeln mellan tror jag inte att man skulle klaga allt för mycket. Bäst är förstås två separata kablar.

Om du och kollegan är osäkra på detta bör ni fråga någon arbetsledare hur det ska kopplas.
 
Kan du förklara eller visa hur det är gjort så är det lättare att ge något vettigt svar. Att använda den brytaren som enpolig och bara bryta fasen med den är inget direkt fel bara onödigt materialmässigt. Frågan är varför du vill ha tvåpolig brytning?
 
Okej, Det har varit lite olika kockar iblandade. Från brytare(2-ploliga) ä det dragen en 3G1,5. Brun in på L och ut blå som då används som tändtråd till lampa. Alltså det är kopplat som en 1-polig brytare men där man använt blå som tändtråd till lampan.
I min värld bryter man då bara fasen men inte nollan och frågan är om det är tillåtet att göra så i en brytare som är avsedd för att bryta 2 poler?
 
Att använda blå som tändtråd i treledarkabeln mellan en dosa och brytaren är ok och det absolut vanligaste sättet som du säkert är van vid. Om din fråga bara är om det är ok med tvåpolig brytare använd som enpolig till en belysning skulle jag säga ja det är det men som sagt onödigt dyrt material och ser lite oproffsigt ut för ett tränat öga.
 
Jag vet ju att det funkar att koppla på det här sättet. Men det blir ju mer att man använder en 2-polig brytare som är kopplad som en 1-polig brytare. Var ju också nyfiken om man får göra så då kopplingsschemat säger att man ska bryta nolla och fas.
 
Schemat för vad?
Som sagt inget fel att använda brytaren så om du inte ska ha tvåpolig brytning av andra skäl.
 
kopplingsschemat som står bak på brytaren. Ska bara bryta en lampa
 
Då kan jag inte se några problem med att använda brytaren där. Schemat på den är ju bara för att man ska kunna se funktionen och inget tvång på hur den ska användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.