Hej alla kunniga på forumet.

Jag eldar med ved i en Värmebaronen vedolux 37 med 2 st 1500l acctankar. Nu börjar min rygg att säga ifrån vedhanteringen och börjar kika alltmera på passande pelletsbrännare. ..

Viking bio 20, 200 och 35 skall passa direkt i luckan vad jag förstår.
Bör jag välja den kraftigaste med tanke på min accvolym (3000 liter)?

Slår brännaren av helt när värmen är uppnådd i acctankarna?

Hur svårt är det att växla emellan ved och pellets? Skulle gärna vilja ha möjligheten att elda med ved när jag känner för det..
 
Kör också pellets i en vedpanna (calmar v33)
Kör med en janfire flex A som ger ca 12kw.
Har stängt bort så jag bara använder 750l av ackvolymen. Har inte eldat en träpinne sen jag körde igång brännaren (y)
 
Tack för dina kommentarer dof! :)

Hur ofta går din brännare under ett normalt vinterdygn?
Slår pelletsbrännaren av när din acctank är varm?
Varför har du stängt av den ena acctanken?
 
Du bör väl koppla bort dina acctankar när du eldar med pellets, eller i allafall en del av dem.
Att värma upp vatten i onödan är dumt.
 
Är acctankarna välisolerade och spillvärmen kommer huset tillgodo så förlorar man marginellt på att stänga av tankarna.
Brännare kommer att få färre starter vilket är positivt.
Sätt inte in för stor brännare (35kW), brännaren startar ju själv när det behövs.

Protte
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
vedtony skrev:
Tack för dina kommentarer dof! :)

Hur ofta går din brännare under ett normalt vinterdygn?
Slår pelletsbrännaren av när din acctank är varm?
Varför har du stängt av den ena acctanken?
Har lite dålig koll på det men kanske 3ggr per dygn då det är som kallast. Japp har en separat brännarstyrning i tanken som beredaren sitter i. Hade 3st 750l tankar förut och första vintern körde jag på 1500l. Blir dock så långa gångtider i o m att jag kör på så låg effekt, så 750l fungerar bättre.
 
Okej, tack EyEr0n prototyen för era inlägg.

Jag tänker mig att man brassar på med hög effekt (35kW?) tills tankarna nått full värme. Sedan får brännaren vila tills tankarna når typ 50 grader.. Eller är jag ute å cyklar..?
 
Okej, tack EyEr0n prototyen för era inlägg.

Jag tänker mig att man brassar på med hög effekt (35kW?) tills tankarna nått full värme. Sedan får brännaren vila tills tankarna når typ 50 grader.. Eller är jag ute å cyklar..?
 
En brännare på 20kW kan ge för låg rökgastemperatur. Att elda en brännare på maxeffekt minskar också livslängden på delarna. Men varför ska du ha en brännare från Värmebaronen? Blir dyrt med alla roster och brännarrör som ska bytas och de är inte billiga. Värmebaronens brännaravdelning känner till problemen men bryr sig intr om kunden.
Pannorna från VB är det däremot inget fel på. Det går bra att sätta dit en mer lättskött och hållbar brännare i pannan.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.