R
Det är inte bara stomme som jag tittat på utan golv,väggar och tak.
Bytta ut alla skivor mot 1"6 spar man in 'mina rabatter' 9 kr/ kvm vägg, drykt 60 kr/kvm.
 
Ribons skrev:
Då är din uppvärmning dB så hög som min, /kvm dvs inte kostnaderna utan effeöten
Jaså? Hur vet du hur stor yta mitt hus / mina hus har? Hur räknar du?
 
R
Du hade 14000 kWh , ca 5000 hushålsel, kvar 9000 kWh dela de med ( tog det jag gissade är din boa 150 kvm) då blir de 60 w/ kvm.
Min ligger på 33 w/ kvm
 
Ribons skrev:
Det är inte bara stomme som jag tittat på utan golv,väggar och tak.
Bytta ut alla skivor mot 1"6 spar man in 'mina rabatter' 9 kr/ kvm vägg, drykt 60 kr/kvm.
Är det spontad 1"6?
 
R
Nopp rena plank
 
Ribons skrev:
Du hade 14000 kWh , ca 5000 hushålsel, kvar 9000 kWh dela de med ( tog det jag gissade är din boa 150 kvm) då blir de 60 w/ kvm.
Min ligger på 33 w/ kvm
Det stämmer nog ganska bra, dock inte helt rätt att jämföra ett nytt hus på 50 med ett gammalt och dåligt isolerat på 150m2. Om jag skulle bygga ett nytt hus skulle jag nog kunna komma ner i dina nivåer om jag kunde elda tex billig ved i vattenmantlad kamin och solfångare och en luft/vattenpump med ordentligt isolerade väggar, golv & tak.
 
Är inte gips billigare på väggarna?
 
R
Hållet med om att visa gemfötesler inte är helt riktiga, men de var bara för att visa lite hur jag räknar, sen en omedveten hänförelse att mött hus förmodligen är betydligt billigare i inköp och drift.
Det är ingen pekpinne utan bara visa att allt är inte så dyrt som man tror
 
R
Jo gips är billigt, tror de ligger på ca 9 kr kvm.en man måste ha något bakom.
 
Ribons skrev:
Jo gips är billigt, tror de ligger på ca 9 kr kvm.en man måste ha något bakom.
Kortla istället vid behov så borde det bli billigare att bara köra gips även om du måste ha skrivit fel på priset ovan
 
R
Priset var nog inte rätt ser jag nu,
Kortla en hel vägg, mkt enklare/billigare med 1"6
 
1"6 ?? Vad har du på det sen? Tapeter direkt?

//AA
 
R
man gör samma förarbete som på skivor, sen kan du måla eller tapetsera
 
Ribons skrev:
man gör samma förarbete som på skivor, sen kan du måla eller tapetsera
Jag hänger inte med alls. Menar du att man ska bygga innerväggar av ohyvlade 1x6" plankor, som sedan spacklas och slipas jämna nog för att tapetseras?
 
R
ja, det blir inte riktigtsom en gipsskiva, en amningen struktur får man räkna med.
Sen skiljer jag nog mig från merparten av personer, mkt för jag lägger ingen energi på kosmetik utan gill lite robust sas. Jag är bara ute efter funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.