harry73
pojje skrev:
Behöver det vara ett garage eller är det ok med ett förråd? Bygg ett välisolerat förråd och använd som sovrum. Blir det aktuellt med försäljning inred det som ett förråd.
Problemet här är att man lägger pengar på att få ett boendenivå, men försäljningspriset baseras bara på förrådsnivå.
Det kan bli svårt att få ett bolån för utbyggnaden om man behöver det.
 
sysmali skrev:
Ja, vad händer egentligen om man blir påkommen att "garaget" är inrett som t.ex. sovrum? Behöver man riva eller återställa (vad det nu innebär)?
Utgå från att du blir påkommen, speciellt när du redan hört dig för med kommunen i ärendet. Dessutom har det blivit offentlig i och med publicering i detta forum. Mitt råd är att du håller dig till gällande regelverk.

/Kjell
 
sysmali
pacman42 skrev:
Frågan är bara hur du skall kunna komma undan med ett garage, skall du ha en port med ett litet förråd bakom? I så fall lär du ju komma undan. Om du inte sätter dit en garageport så är det en annan sak, då ökar ju risken för att åka dit betydligt. Dessutom så måste du bygga färdigt garaget innan du bygger om till bostadsyta, dels utifrån att du kan få besök av inspektörer, dels om du har hantverkare så kan de vara rapporteringsskyldiga för avvikelser enligt kontrollplanen (som kanske inte godkänns annars).

Om man blir påkommen så är risken stor (i just detta fallet i alla fall) att man måste återställa till Garage. Dessutom så får man vite om det upptäcks inom tio år.
Om jag skulle drista mig till att bygga "garage" som bostadsyta, så skulle jag faktiskt sätta dit en garageport med ett litet förråd bakom - perfekt för vinterdäck. Lustigt nog har en av mina grannar gjort på detta vis, med skillnad att garaget är inbyggt i huset. Vet flera hus i området där garagen är omgjorda till annat.

Jag har också funderat på en variant där jag ansöker om att bygga garage 30 kvm, där jag nyttjar 10 kvm till bostadsyta (resten till riktigt garage) och så bygger jag attefall 15kvm. Lite mindre fusk :surprised:. Problemet med detta är att attefall 15kvm måste sitta ihop med huvudhuset, vilket blir svårt på min tomt om jag bygger garage.
 
sysmali
mlkjhr skrev:
Utgå från att du blir påkommen, speciellt när du redan hört dig för med kommunen i ärendet. Dessutom har det blivit offentlig i och med publicering i detta forum. Mitt råd är att du håller dig till gällande regelverk.

/Kjell
Du har helt rätt. Jag har nog redan gett upp tanken på att "fuska" - är för feg.

Hoppades att någon skulle kunna ge mig tips på att komma runt begränsningen (som i mina ögon är märklig) att jag inte får bygga 30 kvm bostadsyta anslutet mot huvudhuset, men jag får bygga attefall 15 kvm mot huvudhuset, attefall 25 kvm, frigga 15 kvm och garage 30 kvm mot huvudhuset.

Men jag anar att det blir svårt. Blir att leta större hus, vilket är lite synd då vi trivs här.
 
Bygg garage, sätt upp garageportar, gör garaget 1,5 meter djupt från porten och in
Du kan fortfarande använda garaget till vräsklipparen
Sen bakom väggen 1,5 meter in, gör du bostad

Finns väll inget som säger att du inte får sätta upp en gipsvägg i garaget
Eller lägga parkettgolv, eller tapetsera...
Och håll dig sen sams med grannen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.