Vi sak bygga altan, eller rättare sagt vi ska ta in snickare som ska bygga vår altan. Om vi får in en vettig offert vill säga, annars bygger vi själva.

Förutsättningarna är en altan invid ett vinkelhus, storleken på altanen beräknas bli cirka 50-55 kvm. Problemet vi stött på är att avståndet från mark (plan sådan utan större lut) upp till dörrnivå är "för låg", man behöver alltså gräva ur ganska djupt för att få plats med plintar, reglar, osv. Detta har såklart genererat ganska höga offerter när de vill köra in här med grävmaskin.

Men så hade vi en snickare här som menade på att man kunde lägga reglarna på plattor och ha en så kallad flytande altan. Om vi ville kunde han förankra den i väggen men enligt honom var det enda problem vi skulle kunna stöta på om några år att altanen inte är spikrak. Men annars var allt lugnt.

Nu ligger ju vårt hus mitt emellan två urgamla raviner (800m bort från den ena och 1km från den andra) och marken består av mestadels lera. Är det något som påverkar hurvida det är bra att bygga flytande altan eller ej? För de andra snickarna som var här sa prompt nej medan han var väldigt positiv. Huset och omgivningen är bebyggd sedan 70-talet och vårt hus har stått här sedan -79...
 
Rör husen på sig?
Mitt fritidshus står på lermark och tjälen lyfter huset lite som den vill under den kalla perioden.
Om det är så skulle jag fästa altanen i den vägg där dörren sitter, för att säkra avståndet mellan golvet inne och altanen.
Grannens stuga skjuter så dom har svårt att öppna ytterdörren vissa vintrar.
 
Vi har samma problem som bax skriver. Våran stuga är byggd på gammal sjöbotten.

Vi byggde altanen flytande med betongplattor som stödpunkter för bärlinor. En bärlina fäst i fasaden.
Det rör sig lite grann från år till år, men inte så att man märker det med blotta ögat.

Kör på flytande om du inte har som krav att det ska vara rakt på millimetern.
 
harry73
Bara för att få en jämförelse. Hur hade du byggt en uteplats med marksten?, för den byggs också mer eller mindre flytande.
Vill du ha plintar, borde det gå att borra hål med en skurupsborr, då kan du ha många plintar för att hålla höjden nere och då slipper du mycket grävarbete
 
Annars är ju markskruv ett alternativ. Den ska tydligen fungera bra i lerjord och inte vara känslig för tjälen heller
 
Huset rör lite på sig skulle jag tro men inte mycket. Renoverade en vägg inne i höstas som ansluter till ett stort bärande limträvalv, det har bildats en spricka i spacklet där under vintern. Groventrédörren kärvade massor i vintras. Men i övrigt har vi inte märkt något. Grannens hus som har krypgrund (tror jag) har fått jättemycket sprickor inne efter renovering. Där altanen ska vara finns idag en uteplats på trallrutor och en uteplats på 40x40 betongplattor och allt ligger jämnt och fint sedan början av 80-talet.
 
K
Vi byggde en uteplats på 12 kvm helt flytande direkt på gräsmattan (som låg 10 cm under golvet). Grävde ur där reglarna går och täckte allt med markduk innan vi lade ut plattor med asfaltspapp på lodade och byggde hela altanen där på.

Har inte rört sig något på fyra år. Inga tecken på röta eller ogräs som tar sig upp genom duken.
 
Jag har också byggt en i huvudsak flytande altan som står på marksten med kloss emellan. Har varit helt stabilt i 4 år, och skulle jag få någon sättning så skruvar jag upp en bräda eller två och justerar klossarna.
 
Tack för alla svar, då vågar vi nog köra på flytande! Man kanske inte ska tänka så men vi ser oss vi här i 5-10 år som mest så har inga krav på att altanen ska hålla i en livstid och som snickaren beskrev det skulle en eventuellt skevhet inte synas för ögat utan det var mer om man la en järnkula på den så skulle den rulla iväg...
 
Fick precis in en offert nu där det skulle ta cirka 67 timmar att bygga 52 kvm altan. Rimligt? Om vi skulle bygga själva hade vi tänkt gräva ur en liten bit, lägga markduk, på med singel och sen lägga ut plattorna följt av reglarna. Offerten vi har fått inkluderar dock inte något sånt. Är det inte rimligt att gräva ur och lägga markduk + singel? Underlaget kommer vara jord och gräsmatta.
 
K
Jag skulle nog tycka att det är lite onödigt att gräva ur, men jag vet att folk gör det, förmodligen för att undvika sättningar. Det är väl inte orimligt, men gör ju projektet betydligt dyrare.. 67 timmar tycker jag låter mycket för en flytande altan på 52 kvm utan grävning. Hade det inkluderat grävningen känns det mer rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.