R
Jonatan79 skrev:
Ditt koncept lär gå hyffsat för fritidshus där inga hårda krav ställs såsom energibesiktning tex. Eller kanske för den händige med egen skog och minisågverk pch mycket fritid.
Vilken effekt Anv du för att värma ditt hus?
 
R
Såg att jag nämnde egen skog... inte den mängden för att bygga ett hus med, mer att få egen ved..
 
Ribons skrev:
högreflekterande färg för värmevågorna får tillbaka 80% a värmen som normalt läcker ut genom väggen.
Högreflekterande färg sparar inte 80% av den värme som går ut genom väggen. Normalt sett så är bara ca 20% av den energi som vandrar genom väggen strålning (som alltså skulle kunna förbättras med reflektion). Det största energivandringen sker genom konvektion. Konvektionen påverkas inte av reflekterande färg.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
R
Har inte sagt att den sparar 80.%den reflektera 80% av värme vågen som normalt går ut genom väggen. Om man normalt kan öka temp med 1 grad i Tim. Så är färgen Att man kan sänka den tiden med upp tal 80%.
Eco jag har 4 grader och vill ha 21 grader så tar de normalt ca 7_10 timar att få upp temp med normal värmekälla, men färg tät de runt 4-6 tim
 
R
Värme är ingen partikel utan en våg
 
Ribons skrev:
Värme är ingen partikel utan en våg
Nja, i rummet är 20% av värmetransporten till väggen vågor, resterande är konvektion/ledning.

I väggen är andelen vågor 0%

Färgen är en bluff ofta använder säljare nån Nasa anknytning, som är helt orelevant för ett hus i Sverige.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Att jämföra kostander för ditt egna hus/stuga med hyreshus gör ingen klokare. Det som vore intressant är att du utvecklar ditt koncept för hela byggnationen, tex vad som du anser kan ändras/förbättras jämfört med dagens standard på flerbostadshus. Hur jag värmer upp mitt hus eller hur många kWh det drar har inget med denna tråd att göra.
 
R
I och med att ni inte vill tala om vilken effekt ni anv för er upp värvning då ser jag att ni inte har något argument ell något som styrker era kritiska åsikter.
Ja la bara upp analysen för att visa att man kan spara ganska mkt pengar genom att tänka om, neon som man säger i byggbranschen.....dum gör som dum säger.
Lycka till
 
Tåkigt att du inte vill dela med dig mer. Du kanske vill tjäna pengar och bygga upp en egen verksamhet? Vi pratar ju om nybyggda hus och mitt hus är tillbyggt -69, renoverat 2015, värms upp med LLVP men kommer byta till LVVP i år, förbrukning vet jag inte men kommer kanske få runt 14000kWh inkl hushållsel, PS, har även ett bra FTX-aggregat mest för hälsans skull pga lite radon och pollenallergi.
 
Hehe, låter som om Bert Karlsson skulle ge sig in i byggbranschen. Mest pang för pengarna ur ägarens perspektiv, men barackkänslan torde vara påtaglig för de boende. Är det tänkt som en affärsidé eller vill du bygga för eget boende?

Diskussionen kring normer kan jag förstå. Klart man kan spara en materialpeng genom att optimera konstruktionen utifrån användningsområde, standarder är ju dimensionerade för att man ska kunna lasta så inihelvete för mycket utan att någon dör. Vilket är bra på många sätt eftersom även konstruktörer, montörer och även kontrollanter/granskare är människor och gör misstag ibland. Men kan man bevisa att det går att möta kraven med klenare konstruktion i en viss tillämpning är det väl inget fel med att få bygga på det viset?
 
R
Dela med mig?!.när man försöker får man bara paj och dåliga ursäkter eller kommentarer som inte riktigt hör till saken.. varför då fortsätta dess?
 
Tänk på att försöka beskriva saker bättre om det går, det är väldigt svårt att förstå vad du menar och var du vill komma :(
 
R
Vad år det som är oklart?
 
R
Jonatan79 skrev:
Tåkigt att du inte vill dela med dig mer. Du kanske vill tjäna pengar och bygga upp en egen verksamhet? Vi pratar ju om nybyggda hus och mitt hus är tillbyggt -69, renoverat 2015, värms upp med LLVP men kommer byta till LVVP i år, förbrukning vet jag inte men kommer kanske få runt 14000kWh inkl hushållsel, PS, har även ett bra FTX-aggregat mest för hälsans skull pga lite radon och pollenallergi.
Då är din uppvärmning dB så hög som min, /kvm dvs inte kostnaderna utan effeöten
 
Ribons skrev:
Dela med mig?!.när man försöker får man bara paj och dåliga ursäkter eller kommentarer som inte riktigt hör till saken.. varför då fortsätta dess?
Jag tycker det är jättebra att du ger idéer på hur man kan bygga billigare! Många bäckar små som man säger.

Dock i detta fall kan jag inte rikigt se vad som urskiljer denna stomme från andra flerfamiljshus i två våningar av trä. Det har börjat byggas mycket trähus i slutet och även högre än två våningar. Sen hur tjocka väggarna är blir mest en laborering utifrån energikrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.