Vad som är nackdelar och fördelar är väl subjektivt. Du får dock räkna med att det blir glest nedtill redan från början, och ännu mer med åren. Vill man ha en tät häck ska man helt klart välja något annat växtmaterial, men vill man att det ska bli snabbt resultat är pilen närmast oslagbar. Pilen sprider sig inte med rotskott, men sågar man av den så kommer den igen, så om man ångrar sig är det grävning eller roundup som gäller.
 
Plantera ej i närheten av dränering och rör då pil snabbt växer in i dessa och gamla avloppsledningar.

mvh plexi
 
Tack pleximaster, det där med rötterna glömde jag trots att jag själv har haft just det problemet. Moderna PVC-rör klarar sig dock vad jag vet. Jordvärmeslangen ör det inte heller några problem med. Det är i skarvarna i gamla betong-, tegel- och gjutjärnsrör som rötterna letar sig in.

Sedan kan pilrötterna stjäla vatten och näring från intilliggande växtlighet. Ibland varnas det för att plantera pil i närheten av trädgårdslandet. Min egen erfarenhet säger dock att pilens rötter går så mycket på djupet att odlingarna får det dom behöver i alla fall. Då är det värre med poppel. Vi har rötter som har stuckit iväg 15 meter längs de översta centimetrarna i jorden.
 
perf skrev:
Då är det värre med poppel. Vi har rötter som har stuckit iväg 15 meter längs de översta centimetrarna i jorden.
Sådana popplar planterades vid parkeringen när Mariebergs köpcentrum byggdes utanför örebro för ca 25 år sedan, rötterna växte ömsom över ömsom under asfalten, folk gick och snubblade och för ett par år sedan höggs alla popplar bort, verkar vara "obra" träd :-/
 
Obra eller ej, men popplar kan vara mycket vackra, är det dessutom balsampopplar så doftar de ju dessutom underbart.
 
Annars brukar jag tycka att just popplar luktar illa! :'(
 
En stor fördel med poppel är att dom växer mycket snabbt, till och med snabbare än pil. Det är alltså ett perfekt träd om man har en stor tomt om vill få ett bra vindskydd (om man nu inte har ett halvt liv på sig att vänta på att nåt annat träd ska växa upp). En annan fördel, som poppeln delar med pilen, är att det bara är att såga av en gren och sticka ned i marken,så har man ett nytt träd. Det blir alltså väldigt billigt jämfört med att köpa plantskoleträd för 500 kr. Jag planterade själv 60 popplar på det här sättet - raka grenar från gamla träd, 60 cm djupa hål. Klart.

Nackdelen är som sagt rötterna, och att trädet inte har så lång livslängd. Cirka 100 år räknar man på en poppel. Men det räcker ju, farmför allt om man samtidigt planterar lite mer hållbara träd, då kan man ta bort popplarna efter 20 år eller så.
 
En följdfråga - kan pilträden som byggs som en koja enl länken ovan vara en god idé

Det verkar ju lite kul att ha en permanent koja mitt på gräsmattan?! Dock inte om den växer sig jättestor - ngn som har ngn erfarenhet därom?

DDD
 
Sunt förnuft säger nog att du inte bör utsätta jordvärmeslingorna för pilrötter ... samtidigt ger naturligtvis jordvärmeslingorna sämre växtklimat i trädgården. Jag vet faktiskt inte om dessa två effekter kvittar varandra.

Har du en normalstor villatomt skulle jag inte rekommendera pilkoja även om idén verkar häftig. Ett snällare - och inte minst mer estetiskt är att tex bygga en enkel koja av spaljé och plantera klematis, kaprifol eller andra snabbväxande klätterväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.