När vi köpte vårat hus så var trädgården väldigt lummig och mysig, något vi vill behålla och med många fruktträd. Däremot så är det en gammal tomt som är anpassad efter behov som fanns på 50-60 talen. Så nu när vi vill försöka att varsamt få in en till parkeringsplats vill vi helst inte bli av med det tidiga äppelträd som ger frukt först och dessutom godast äpplen. Så frågan är om det gör flytta ett gammalt äppelträd på något sätt? Tänker mig en stor grävskopa som helt sonika bara flyttar det eller om det är en dödsdom. Andra bättre tips mottages tacksamt :)
2016-04-18 12.03.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja om med ett nytt träd. Det går att flytta trädet - med osäkert resultat - men det krävs så mycket grävning både att få upp det och att sätta det på ny plats så det är faktiskt inte lönt med ett så gammalt träd.

Jag hade tidigare en innerstadstomt från 1925 med, enligt tomtkartan från tiden, 35 fruktträd. Det återstod 1980 nio stycken. Jag tog bort 5 pga ålder under de 24 år jag bodde i huset - och kompletterade med ett par nya. Jag älskade mina träd och var väldigt stolt över de få som klarat alla år. Men när jag sålde strök de flesta av de gamla träden ...En tomt är inte oföränderlig. En biluppställningsplats kan idag betraktas som nödvändig. Ta bort trädet men spara ympkvistar om sorten är bra!
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
Jag håller med yonna! Ett gammalt äppelträd är knappast lönt att flytta. Däremot är det möjligt att ympa kvistar från det på en grundstam och ni kommer att få samma äpplen på den plats där ni planterar det nya trädet.
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
våra grannar flyttade ett stort äppelträd när de dränerade. de klippte in det till ungefär omfånget av vad skopan kunde ta. Sen vattnade de ordentligt, det är säkert två år sen och det ser ut att må bra och ger frukt.
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
Tackar för svaren! Ska överlägga lite med hustrun så får vi se vad det blir. Nu har vi lite reella alternativ :)
 
C
JoLi81 skrev:
Så frågan är om det gör flytta ett gammalt äppelträd på något sätt? Tänker mig en stor grävskopa som helt sonika bara flyttar det eller om det är en dödsdom. Andra bättre tips mottages tacksamt :)
[bild]
Nej, det går inte med bara en grävskopa, du behöver ha en grävmaskin med... :D
Men det är nog ett riskabelt projekt, med osäker utgång, men om du ändå har en maskin på plats för andra arbeten kan man ju alltid prova...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.