Hej!
Jag och min sambo letar hus i den by vi bor i. Bor i hyreslägenhet nu. Vi har varit och kollat på en hel del hus i området men inte fastnat och köpt något än.

Det är väldigt få hus som är/blir till salu häromkring. Därför funderar vi på att lägga ett brev i de hus som vi är intresserade av. Men jag har fastnat i hur jag ska formulera mig som så de låter bra!

Tänkte börja såhär:
Hejsan!
Ni får detta brev då vi finner erat hus väldigt tilltalande.

Vi är en liten familj som består utav___________
, _____ och våran dotter ______ (våra namn). Vi bor i en lägenhet här i ____(byns namn), men letar efter ett hus att bosätta oss i.

Ifall ni funderar på att sälja erat hus får ni mer än gärna kontakta oss då vi är intresserade!

Vi hoppas att ni inte finner detta brev stötande eller tagit illa upp, utan istället kan glädjas åt att vi finner ert hus tilltalande!

Med vänliga hälsningar
Våra namn
Adress
Och telefonnummer.

Kan man formulera sig så eller har ni några tips på hur man kan skriva som annars?
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Ska man skriva för hand eller datorutskrift?
 
S
Jag tror att det kan upplevas mer arbetat om du skriver för hand faktiskt. Det är inte ofta jag förespråkar handskrift.

Jag skulle nog tycka det var kul o få en sån lapp i brevlådan.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Bra formulerat och som SueCia skriver så tycker jag att handskrift gör sig bäst i detta fall. Lycka till!
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bli glad över ett sånt brev och allt har sitt pris...
 
jkl2 skrev:
Jag skulle bli glad över ett sånt brev och allt har sitt pris...
Zlatan köpte väl sitt hus i Malmö ungefär så...
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Ja jag har tänkt att handskrivet blir mer personligt!
Tror jag ska ta och renskriva ett och testa.
Ska man lägga i kuvert eller bara vika ihop och lägga i lådan tro? Om man kör med kuvert ska man skriva deras namn då bara eller hela adress o så?
 
Hopvikt A4 med en liten tejpbit?

Jag o frugan har pratat om vad vi skulle sälja för om nån ringde på dörren och ville köpa huset. Sedan funderade jag på om farmor hade uppskattat en sådan lapp. - troligen inte.

Så man kanske bör försöka ta reda på vilka som bor där och hur de skulle tänkas reagera på en sådan lapp.
 
Redigerat:
Vore kul med en sådan lapp! Men då ska jag ha mycket betalt för jag har inga planer att flytta :)
 
Skriv för guds skull inte "erat hus"! Mottagaren kommer att tro att ni är 12 år gamla eller smått svagbegåvade.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte tagit illa upp om jag fick en sådan lapp så länge som alla uppgifter stämmer med telefonnummer, namn osv så att jag kan kolla upp vem som lagt den där.

Det jag reagerar lite på i din formulering är ordet tilltalande, jag hade valt något annat ord som inte känns så konstlat men det är bara min åsikt.

Edit:
Lägg i kuvert, känns mer seriöst.
 
Hett tips: Ännu bättre att knacka på! Det gjorde en familj hos oss och jag kunde tipsa om en granne längre ner på gatan som sagt till mig att de funderade på att sälja. De som knackat på hos mig gick dit och efter bara någon vecka hade de fått köpa huset.
 
För en tid sedan låg följande meddelande i lådorna i mitt område:
Hej,

Har du funderat på att sälja & flytta till hyresrätt istället?
Vi är en familj som bor i hyresrätt i A. (70m2).
Vi vill gärna köpa hus i ditt område & kan erbjuda dig vår lägenhet i inbyte. Vi kan även ordna med annan hyresrätt som passar dig bättre.
Vi köper självklart för marknadsvärdet och står även för mäklararvode, besiktning och andra kringkostnader samt administration. Vi kan byta vår lägenhet till en annan lägenhet där ni vill bo om så önskas.

Om det låter intressant,
tveka inte att höra av dig!
Hälsningar M. med familj!

mobil: 070 xxx xx xx föroefternamn@yahoo.com

Detta meddelande var maskinskrivet och "masskopierat" för att räcka till hela kvarterets hushåll.
Företagsamt var min första reaktion, men efter att ha blivit uppringd av ett flertal mäklare ser jag numera RÖTT när ngn frågar om jag vill sälja mitt hus!!!
En handskriven lapp med fullständigt namn och tel.nr till avsändaren kanske jag inte hade tyckt var så framfusigt... Men - jag är iaf inte intresserad av att sälja!
 
Redigerat:
mielo skrev:
Skriv för guds skull inte "erat hus"! Mottagaren kommer att tro att ni är 12 år gamla eller smått svagbegåvade.
"Erat" finns med i Sv Akademiens ordlista, så det går alldeles utmärkt att skriva så idag.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Fick en sådan lapp i brevlådan för ett drygt år sedan. Den var skriven via datorn, vilket jag tyckte kändes seriöst. Jag uppskattade också att de berättade att de sålt sin lägenhet och att de hade finansieringen klar. De var och tittade på mitt hus men jag var inte helt redo då. Slutade med att de köpte grannens hus, delvis beroende på att jag tipsade om det (Var uthyrt då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.