Har nästan alla försäkringar i samma bolag just nu. Har en MC försäkring i annat bolag bara.

Nu har jag inte lust att sitta och knappa in varje enskild försäkring i någon tjänst och sitta och jämnföra i timmar för allt. Hem, barn, bilar osv osv. Och sedan ta hand om allt gällande autogiron och annat när jag väl byter en i taget till alla möjliga konstiga olika bolag som har något erbjudande just nu.

Jag skulle vilja ta hjälp av någon tjänst eller något företag som sköter detta åt mig.
Att jag skulle ta min klump av försäkringar hos bolag A och få ett nytt betydlig lägre pris hos bolag B istället och sen flytta över.

Eller kan jag ringa till bolag B och få någon handläggare där att göra ett pris på min klump av försäkringar?
 
Du kan säkert få bolag B att ge dig en klumpsumma, den blir ju då inte gällande förrän alla dina försäkringar verkligen flyttats dit. Men bolaget hjälper dig då även med uppsägning mot ditt bolag A i rätt tid, om du vill.
 
Bestä sättet brukar vara att plocka fram allt vad man vill ha/har och sedad gå in till olika bolag och fråga pris då får du samtidigt uppfattning om deras kundservice för denär ju viktig om något händer o du behöver ersättning...
Har de inte tid att prata med en eventuell kund så troligtvis har de inte så mycket tid för en kund med problem häller.
 
Jag är intresserad av att slutsumman blir betydligt lägre för att det ska vara värt besväret.

Att min bilförsäkring på ena bilen är 500kr billigare per år hos ett annat bolag tycker jag inte är värt besväret att börja sprida ut alla försäkringar på 5 olika bolag.
 
Att ge dig ett offertpris kommer alla bolag att göra. Hur mycket de sedan hjälper till med själva bytet, att fasa ut ditt förra bolag, kan nog skilja lite mellan olika bolag.
 
Min erfarenhet är att det nästan alltid blir billigast att ha allt på samma ställe. De flesta bolag har ordentlig samlingsrabatt.

Jag har förfallodag sista mars på alla försäkringar, endast barnförsäkringarna får ligga kvar där dom är. Fordon och hus jämförs i paket med alternativa försäkringsbolag.
 
MathiasS skrev:
Min erfarenhet är att det nästan alltid blir billigast att ha allt på samma ställe. De flesta bolag har ordentlig samlingsrabatt.

Jag har förfallodag sista mars på alla försäkringar, endast barnförsäkringarna får ligga kvar där dom är. Fordon och hus jämförs i paket med alternativa försäkringsbolag.
Smart. Bra upplägg det ska jag kopiera.
Varför rör du inte barnförsäkringarna? Så länge du inte har något glapp så de är utan vid något tillfälle ska det väl inte vara något problem att byta? Såvida de inte är sjuka just nu dvs.
 
De flesta bolag brukar generellt rekommendera att man inte flyttar runt barnförsäkringar av det enkla skälet att risken för en framtida dispyt om vem som ägde ansvaret när "felet" uppstod är så stor. När jag tänker på det tror jag faktiskt alla bolag föreslagit mig att inte flytta över barnförsäkringarna till dom. Man kan ju se detta som en stor konspiration för att slippa konkurrens och prispress, var och en sköter sina kunder, eller så finns det substans bakom. Jag har inte sett några större pengar att spara just där så det har fått vara...
 
Fairlane
Jag kollar över framförallt bilförsäkringen varje år och eftersom jag får offerter mellan 6000 och 24000 så inser jag att även med rejäla rabatter om man lägger fler försäkringar i samma bolag så går det inte att motivera att betala väldigt mycket mer för bilförsäkringen. Sen skiljer ju villkor åt också och det bolag jag valt till hemförsäkringen kanske inte är lika kul för bilförsäkringen, ens om priset varit någorlunda nära.
 
Om man inte har nån extremt dyr enskild försäkring (typ för sin Koenigsegg) så är det som det skrivits bäst att ta det i klump. Helkundsrabatterna brukar vara rätt så bra!
 
Fairlane
mlkjhr skrev:
Om man inte har nån extremt dyr enskild försäkring (typ för sin Koenigsegg) så är det som det skrivits bäst att ta det i klump. Helkundsrabatterna brukar vara rätt så bra!
Mina bilar de senaste åren har varit Saab 9-5, Saab 9-3 och Cadillac BLS (en Saab 9-3, det också) och skillnaden i erbjuden premie har varierat i mellan 5000 och närmare 30000 kr per år. Körde Trygg Hansa ett år på 9-3;an för 5000 kr, medan exempelvis Folksam ville ha över det dubbla. De 10-20 % rabatt som bolagen erbjuder räcker inte långt i det läget. Då tittar jag hellre på vad jag får av de olika bolagen för mina pengar och väljer kanske Folksam på villa/hem och Trygg Hansa på bilen, eller något annat. För någon annan kanske det fungerar bra med samlingsrabatter på försäkringarna med för mig är det värdelöst.
 
MathiasS skrev:
De flesta bolag brukar generellt rekommendera att man inte flyttar runt barnförsäkringar av det enkla skälet att risken för en framtida dispyt om vem som ägde ansvaret när "felet" uppstod är så stor. När jag tänker på det tror jag faktiskt alla bolag föreslagit mig att inte flytta över barnförsäkringarna till dom. Man kan ju se detta som en stor konspiration för att slippa konkurrens och prispress, var och en sköter sina kunder, eller så finns det substans bakom. Jag har inte sett några större pengar att spara just där så det har fått vara...
Intressant. Det ska jag se till att komma ihåg. Har ifs bara bytt på ett barn men då ska jag låta bli dessa i fortsättningen då jag vet hur försäkringsbolag kan försöka hitta alla kryphål de kan för att komma undan ansvar.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av problem med detta, men man hajjar ju till lite när ett bolag avböjer att ta över två extra försäkringar.
 
Bilförsäkringar verkar det som vissa bolag direkt räknar fel på. Jag hade en Volvo försäkrad i Folksam för ca 10 år sedan. När den passerade 3 års strecket så vagnskadegarantin upphörde ville Folksam ha 7 000 mer än Volvia för just vagnskadedförsäkringen. Lite lustigt var också att om man valde 3 000 kr i självrisk istället för 6000, så skulle premien öka med 3500 kr. Dvs. om man brukar krocka minst 2 ggr om året så kan man välja den lägre självrisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.