Jag har börjat skissa lite på det som jag tror ska bli den mest spännande och omfattande delen i renoveringen av vårt hus: den östra flygeln. Projektet ligger av ekonomiska skäl några år fram i tiden, men barnen växer fort och inom kanske fem-sex år behöver det vara klart. Även om jag inte kommer sätta igång nu bums, vill jag planera det här projektet lite bättre än jag gjort med mina tidigare äventyr, där jag mest byggt på känn och "as-we-go".

Huset (den aktuella delen del av huset) är ursprungligen en liten torparstuga från början av 1800-talet, eller möjligen några år före sekelskiftet. Den ser ut att vara timrad med liggande timmer (har inte rivit än) och står på en torpargrund. Tanken är att blåsa ut precis allt, byta lite murken syll, gräva, isolera, gjuta en platta med golvvärme, osv. Sen ska skalet fyllas med två sovrum, ett umgängesrum med kamin, ett (sov-) loft och ett badrum med toalett och en hall för ytterkläder.
Allt på 45 m² :)

Sedan 2009 när vi köpte huset har jag i mitt huvud haft en kristallklar plan för hur det ska se ut: ett rum i norr, med två dörrar och en mellanvägg som enkelt kan rivas när ungarna flyttat ut. Ryggåstak med sovloft över sovrummen i norr och fritt över umgängesrummet i söder. Relativt nyligen har jag petat in badrummet i planerna och det var inte så jättelätt att få plats med som jag hoppats. Mitt på byggnaden till höger blir (är) en ytterdörr och till vänster ligger öppningen till resten av huset (vardagsrum).

Efter många timmar på byggahus.se forum har jag fått klart för mig att det bara kan vara positivt med input från andra människor. Så vad säger andra människor? Den uppmärksamme ser exempelvis direkt att det saknas en bra plats för stege upp till sovloftet. Och kaminen lyser med sin frånvaro :(
 
  • Östra flygeln.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser stugan ut idag? I synnerhet om stommen är knuttimrad måste man vid ombygge ta stor hänsyn till konstruktionen. Är detta möjligen en gammal dalslandsstuga?
 
Idag har byggnaden massor med innerväggar och en murstock med öppen spis mitt i byggnaden. Bilden visar ungefär hur det ser ut.
Jag har faktiskt ingen aning om hur det ser ut under skalet, men jag utgår från att konstruktionen kommer sätta käppar i hjulet för mig. Jag anlitar väl en byggnadsingenjör eller nåt sånt när det beger sig, jag är för feg för att motorsågsrenovera på egen hand :)
Dalslandsstuga vet jag inte vad det är, men den står i Västergötland och har med stor sannolikhet uppförts just här och inte blivit flyttad.
 
  • Östra flygeln_idag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsformen antyder att huset är tillbyggt minst en gång. En trygg och förståndig ombyggnad innanför skalet kan du göra först när du känner till byggnadens historia, och dess konstruktion.

Jag kan förstå att den massiva skorstensstocken står i vägen för din plan. Men istället för att betrakta den som ett problem skulle du lika gärna kunna betrakta spismuren som en tillgång; något som ger byggnaden en omistlig karaktäristik.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Du har väldigt mycket korridor/hall som inte direkt kan nyttjas i din plan. Om du utgår från befintliga väggar ser utrymmet där du ritat entré ut att vara rätt lagom för badrum. Befintlig dörr kanske kan ersättas av ett fullstort fönster, det är ju modernt idag? Ny dörr högst upp i allrumsdelen isåfall och norrut behöver du då bara flytta mellanväggen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är en jättebra idé! Jag har låst mig vid den befintliga dörren, men det finns inget utanför som säger att den inte skulle kunna flyttas. Med den lilla väggen får jag en liten "hall" och ett bra ställe att ha trappan upp till loftet.
 
  • Östra flygeln2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Byggnadsformen antyder att huset är tillbyggt minst en gång. En trygg och förståndig ombyggnad innanför skalet kan du göra först när du känner till byggnadens historia, och dess konstruktion.

Jag kan förstå att den massiva skorstensstocken står i vägen för din plan. Men istället för att betrakta den som ett problem skulle du lika gärna kunna betrakta spismuren som en tillgång; något som ger byggnaden en omistlig karaktäristik.
Det här huset har karaktär så jag klarar mig :) Lyckligtvis finns inget "gammalt" som är värt att spara, ingen speciell stil att bevara. Murstocken är gigantisk i det här lilla huset, så jag vill väldigt gärna ha bort den.
 
Risken finns att murstocken är bärande, det är den ofta i gamla timmerhus. Kolla det först.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Alla timrade mellanväggar skall betraktas som bärande. Alla timrade mellanväggar som redan är borttagna vid tidigare renoveringar skall betraktas som redan borttagna bärande konstruktioner........ kom ihåg det!

Eftersom du planerar att ta bort alla gamla mellanväggar så får du räkna med att också plocka ned alla ytterväggar..... det där blir ingen renovering det blir totalrivning och nybyggnad!
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Riva? Nä så ambitiösa ska vi inte vara :) Eventuellt förstärker jag med några stående stålbalk om det visar sig att jag behöver ta bort bärande innerväggar? Väggarna är väl de minsta problemet, taket är värre. Jag e lite sugen på att börja riva av lite treetex och plocka ut isoleringen från vinden nu i sommar, så man ser hur det e byggt. Jag fotar väl o slänger upp lite bilder här när det blir verklighet :)
 
Om man tar bort varenda mellanvägg ur en timrad byggnad så brukar ytterväggarna bli väldigt instabila. Att stabilisera med stålbalkar fungerar inte.
 
Ja, allt för instabilt får det inte bli, jag tror att nästa del av huset till stor del hänger på den här lilla stugan. Antar att jag behöver ha hit en expert när det beger sig. Men varför funkar det inte med stålbalkar? Jag tänker mig en stående balk, som stabiliserar väggen där den bortrivna mellanväggen varit. Genomgående bult i alla stockar och en väl förankrad(tak-)balk över till andra sidan. Hela konstruktionen ungefär som ett "U" uppochner. Rätt byggd bör den kunna både stabilisera väggarna från att krokna och hindra att hela huset skevar.
 
Alla genomgående bultar blir köldbryggor. Det är ju alltid rimfrost på inre ändan av genomgående bultar vintertid. I en verkstad eller något annat uthus kvittar det om man har litet rimfrost så där kan man ta bort någon mellanväg för att få större golvytor men sådant skall man inte ha i ett boningshus.

Dessutom är stålet stumt och lever inte i takt med timran. En timra kan ju sjunka ihop en bit när renoveringen är färdig och luftfuktigheten sjunker. Då skulle altså bli tvungen att fila eller fräsa avlånga bolthål i stålet...... och så måste du hitta på ett sätt att ankra den där pelaren till motstående vägg och resten av stommen.

Kort sagt....en massa problem och förstörelse för liten vinning.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Brukar murstocken spela en central roll i konstruktionen? Att du inte kan veta exakt hur mitt hus ser ut begriper jag, men rent generellt, brukar huset hänga i murstocken?
 
I västra Finland och i Norrland är svaret absolut nej....... men jag har hört sägas från flera olika håll och också läst att det finns en del kufiska konstruktioner med bärande murstock i sydvästra Sverige....... och du bor ju i de trakterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.