Hej, jag är helt lost på detta med ventialtion. Så nu tänkte jag höra era tankar vad man behöver för något.

Jag har planer på att bygga ett 1 1/2 plans hus. På övervåningen kommer jag ha halva huset öppet till nock (2 rum), medans andra halvan ha normal takhöjd (3 rum+toalett)

Jag tänkte använda Luft/Vatten-värmepump med golvvärme nere, och radiatorer upptill.

Hur bör jag tänka med ventialation till detta hus? Vad behövs/behöver jag lägga till något eller sköter värmepumpen detta?

Som ni ser är jag helt novis på detta ämne och behöver få ordning/knuff i rätt riktning hur jag skall tänka.
 
Jag skulle installerat frånluftvärme eller FTX-system för återvinning av varmluftens energi. Har ni inte lite kallt i Dalarna för luft/vatten? Ev skulle bergvärme vara bättre om plånkan tillåter? Hör med hustillverkaren om deras rekommendationer också.
 
De rekomenderade luft/vatten då de nya pumparna är så pass effektiva, men sen minns jag inte vad han sa riktigt då jag har för mig att de även sa att de nya pumparna är så efektiva att det räcker med frånluft istället för mekaniskt. kan det stämma? Det är södra Dalarna detta.
 
Kolla med dom igen, tror dom menar mekanisk frånluft enbart.
 
Jag får göra det, men jag är rätt säker på att han sa att mekanisk ej behövdes då de nya skulle vara så pass effektiva så det såg han som en fördyrande kostnad. Men jag får kika upp det.
 
Läs på om dessa, mekaniskt frånluft, mekanisk från & tilluft, mekanisk från och tilluft med återvinning (FTX) samt frånluftsmodul (frånluftsvärmepump).
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
De flesta byggare ser till sin egen bekvämlighet och förordar flvp där allt, varmvattenberedare,ventilation och elpanna, sköts från samma 60 x 60 modul i tvättstugan. De små vinster som ett optimerat värmesystem i ett välisolerat nybygge, skulle ge kunden står inte i proportion till det, åtminstone tankemässiga merarbete, som då skulle drabba byggaren.
 
O
När man ändå väljer att bygga nytt... Varför inte installera FTX direkt? Det lär vara en mindre kostnad i det hela.
Det blir bättre luft, du slipper dessa enkla ventiler som sitter i väggarna...
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.