Ska skaffa armaturer till belysningen.
Garaget är 4x10 m. 3 m i tak. Vitt tak och vägg utom sista metern som är grå o så ska det bli epoxi färg på golvet i nån grå nyans.
Kommer jag någonsin att tjäna in t5 armaturer el är det julas elbauhaus billiga t8 armaturer man ska satsa på?
Hur många armaturer ska jag slå till på för o få bra lyse? 8? 4 på längden i två rader?
 
Det beror helt på hur du ska använda garaget. Av ditt nick att döma gissar jag på bilmekande. Kom då ihåg att en armatur rakt ovanför bilen kanske inte är till så mycket mycket glädje. Då är det bättre att sätta armaturerna längs bilens sidor så att säga. Jag har i mitt garage satt en armatur så den lyser in i motorrummet när luckan är helt öppen, en annan armatur rakt över arbetsbänken. Möblera först, placera armaturerna sen. Antalet du anger känns dock rimligt, möjligen med någon extra över arbetsbänken.
 
Ja har funderat som du säger kanske några i taket o så konsoler i vinkeln tak vägg så armaturerna blir riktade snett nedåt?
Vet inte hur mkt mek det blir bilen är "rätt färdig" blir väll lite service o underhåll annars mest förvaring o ljugarhörna.
 
Tror det räcker bra med 4st dubbla 36 W för normal bruk. Vill du ha riktig ljus kör med 58W. Mitt garage är 25 m2 och jag har 2 st dubbla 36 W. Men taket är 220. Tycker det är kagom ljus.
 
När bilen är "klar" är man kanske mest på undersidan. Jag har där en egen uppfinning med en lysrörsarmatur som har hjul från en kontorstol skruvade på "ryggen". Den rullar jag in under bilen när jag skall meka.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Ja blir ju kanske mest oljebyte en ggr m året o lite sånt o vanlig puts.

Ska jag köra 4 dubbel i taket och en över bänken samt 4 dubbel på konsoler som jag försökte beskriva separerar dem på två brytare så man kan ha de i taken bara och så de sista 4 på egen? När man polerar o putsar :D
Har fyra sådana här nu på ungefär lika plats inte ljust målat o högre i tak de ger ok ljus men lite mörkt valde t8 där då de oftast är ouppvärmt där.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
Bauhaus har ju liknande med lysrör
http://www.bauhaus.se/lysrorsbelysning-2x36w.html?nosto=nosto-categorypage-topright

Givetvis säkert inte de bästa rören el armaturerna men vem vet kanske inte är där mer än ett par ggr/månaden? Tanken är underhållsvärdet 10-12 grader så skulle ju funka med t5 med men antar att det tar min livslängd att tjäna in dem i elkostnad mot det högre priset?
 
S
I det här fallet tror jag du kan bortse helt ifrån strömförbrukningen, som du säger tjänar du säkert aldrig in de dyrare armaturerna.
 
Fundera på LED-armaturer. Jag har installerat några från Harald Nyborg och är skitnöjd Jag kommer successivt byta alla lysrör.Det kostar inte mycket mer (om överhuvudtaget) än nya lysrörsarmatuder och är så mycket mer drftsäkert.
För bilmek måste man dessutom ha någon punktbelysning för de flesta jobben.
 
Jag skulle föreslå åtta dubbel som allmänbelysning i ett så stort utrymme. Putsbelysningen kanske du kan välja en plats för så behöver du inte ha det längs hela garaget. Som jämförelse har jag på ungefär samma yta fyra trippel på ena halvan, sex dubbel på andra halvan, en enkel ovanför arbetsbänken och två dubbel som allmänbelysning (fanns vid inflyttning). De fyra trippel respektive sex dubbla går på varsin brytare så jag kan slå av den ände som inte är aktuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.