Jag håller på och gör iordning källaren. Det ska vara fräsch och fint men ändå bara en källare med bastu dusch och toa. Nu funderar jag på att lägga elgolvvärme på ett par utvalda punkter för att få lite komfortvärme. bl a på en toalett på 2,5 kvm. Jag vet att man ska isolera för att inte golvärmen ska dra nedåt o s v men frågan är om man bara drar på golvvärme och klinker direkt på betongplattan, är det TOTALT bortkastat eller får man iallafall en smula komfort värme på fötterna???
 
Sälvklart får du viss komfortvärme men den kostar mer då endel försvinner ner i backen. Du måste även med stor sannorlikhet gå upp i effekt per kvm för att det ska hända något.
 
nu får nån rätta mig om jag har fel, men om jag inte missminner mig helt så ligger din förlust på 10 max 15% av effekten...
 
Jag har hört att golvvärme i ett oisolerat källargolv sätter fart på fuktvandringen. Att fukten "sugs" uppåt...
 
Vad jag har läst så gäller det fuktvandringar mot de ställen där golvvärmen avslutas tex mot källarväggen. Fukten dras då mot de kalla punkterna och du får ett högre fuktgenomslag på dessa ställen. Om man bygger rätt från början så har du isolerat under plattan samt utanför källarväggarna. Då får du inga fuktvandringar. Jag har en källare (bå 1932) där grundsulan är gjuten i två nivåer (oisolerad) . I den lägre nivån ligger golvvärme (el). I mitt fall får jag ett högre fuktgenomslag där golvvärmen avslutas mot den högre nivån av plattan. I nivåskillnaden har jag en träreglad vägg som har dragit åt sig fukt som jag snart blir tvungen att riva. Jag har ca 25-30 m2 elgolvvärme och det räcker inte att hålla källaren tillräcligt varm. Termostaterna står på fullt men när det är minusgrader ute så har jag en 15-16 grader i källaren. Min uppskattning är att jag betalar ca 10-12KWH per år bara för att värma källaren. Min slutsats: Elgolvvärme på oisloerad platta är dyrt men bra för att hindra uppstigande fukt. Dock får man tänka till så att fukten ventileras bort där den kan tänkas komma upp.
 
Du har väl skrivit fel, för knappt 15 kronor (10-12 kWh) för att värma källaren är väl inte dyrt?
 
Bob_the_builder
Det är nog en faktor 1000 som saknas...
 
;Jag önskar att det vore 1000 som saknas, men tyvärr...
 
Bower skrev:
Jag håller på och gör iordning källaren. Det ska vara fräsch och fint men ändå bara en källare med bastu dusch och toa. Nu funderar jag på att lägga elgolvvärme på ett par utvalda punkter för att få lite komfortvärme. bl a på en toalett på 2,5 kvm. Jag vet att man ska isolera för att inte golvärmen ska dra nedåt o s v men frågan är om man bara drar på golvvärme och klinker direkt på betongplattan, är det TOTALT bortkastat eller får man iallafall en smula komfort värme på fötterna???
Måste avråda från att lägga golvvärme i oisolerad platta på mark.
Det skapar fuktproblem, när plattan värms upp vandrar fukten neråt och åt sidan fukten tränger upp där uppvärmningen slutar i tex källarväggar. om man slutar värma plattan sommartid kommer fuktvandringen att bli uppåt mot kallare ytan som då är källargolvet vilket gerkalkutfällningar på kaklet. Men det värsta är fukt i källarväggar och innerväggar vilket kan skapa stora problem.

Om du skall ha golvvärme i källaren så måste du göra det ordentligt och isolera annars skapar du bara problem.

/Patrik
 
Det verkar finnas många teorier här. Jag gjorde en ny dusch/toalett, 4m2, i källaren för 15 år sedan. Fick hugga upp för avloppstammar och sedan ta bort resten av fingjutningen. Här är det lagt 20mm vanligt vattenburen golvvärme och sedan på en ny fingjutning. Har här ingen isolering. Har själv inte sett några tecken på fukt eller kalkutfällningar och när jag bytte försäkringsbolag i våras gjordes en huskontroll, bl.a. gjordes någon form av fuktmätning. Jag informerade om hur jag byggt duschrummet och bad att man skulle kolla extra kring duschrummet, men man hittade ingen fukt varken i eller utanför duschrummet. Allt är dessutom reglat med träreglar men med tredubbla lager syllpapp (den tjocka med ett grusmtrl på) både mot golv och yttervägg.
Endast tätskikt i duschdelen på golvet.
Jag vill inte säga att du ska göra på detta sättet då det var de råd jag fick för 15 år sedan för att få en bra lösning.
Men tänk på att det som gäller idag som "rätt konstruktion" kan faktiskt vara helt förkastligt redan imorgon. Lyssna på de råd som ges och så lite eget "tyckande" om vad som känns rätt. Gamla hus är individer beroende av hur de byggts och vart de är byggda.
(notering: hela grunden på min källare är renoverad med pordrän, ny dränering, mängder med singel, infiltrationsduk, mm.)


 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
martin s skrev:
;Jag önskar att det vore 1000 som saknas, men tyvärr...
Vad menar du?
 
Glömde tillägga i mitt tidigare inlägg att jag har en 75W handdukstork som står på året runt. Och även att jag självklart har tätskikt på väggarna i dushhörnan, samt hela taket med glasfiberväv och målat med våtrumsfärg.
 
Var i ligger problemen med fukt; ifall man nu inte har organiskt material i väggar och golv i en källare?

Att man får putssläpp när golvvärmen stängs av? Eller kan betongen ta skada? Man bygger ju broar av betong som står i vatten året runt (säkert en annan kvalité men ändå). Betong tål väl lite fukt.

Är det risk för att klinkersgolv släpper etc?
 
Ja av någon anledning verkar det gå hur bra som helst för folk som inte "läst på" att köra golvvärme direkt på sina källargolv.

Men vilken skada gör ev uppträngande fukt om man inte har organiskt material?
Man lär ju dra på golvvärmen innan det är risk för frostsprängningar....


 
Här sitter man och våndas.

Min Farfar drog returen via golvet på 60 talet.
Det hus jag till stösta delar växt upp i, byggt sent 70:tal.
Där gick returen i golvet på källaren också, via vanliga
ventiler som shuntar. Inget av husen har/har haft några problem.
Ventilationen är självdrag/mekanisk frånluft.

Nu står man här själv och ska välja och allt är problem...
Vad är grundproblemet? Mer isolering som drar resten??

(antar att det inte vräktes i isolering då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.