Jag skall renovera och inreda en äldre samlingslokal. Byggnaden har varit kallställd under vinterhalvåret och det behövs en del åtgärder för att få den beboelig och möjlig att hålla varm med rimlig kostnad. Jag kommer säkerligen att ha en hel del frågor om olika moment i framtiden, men jag börjar från grunden...

Byggnaden har krypgrund med grundmur av natursten som har satt sig lite på några ställen. Första åtgärden blir att lyfta på golven inne för att komma åt att rikta grunden och golvbjälklaget och gjuta en stödmur på insidan.
Det är inga fuktproblem i grunden i dag. Byggnaden står på en liten höjd, så det är inga problem med mark- eller grundvatten. Dock är det ju svårt att säga vad som händer om man håller utrymmet ovanför varmt och börjar använda det året om, men det borde väl inte kunna bli sämre (förutsatt att man monterar en korrekt diffusionsspärr)?

Frågan är vad mer man skall göra när man ändå håller på? Kollar man runt lite så verkar det vara lika många som rekommenderar att man tätar grunden och minskar ventilationen avsevärt som de som rekommenderar det motsatta. Jag förstår att vilket alternativ som funkar är individuellt för varje hus, men vad bör man tänka på när man överväger olika konstruktionsalternativ?

Planen jag har är att låta utrymmet vara som det är (avseende utrymme, marktäckning och ventilation) och bara isolera golven bättre. Antingen byter jag befintlig trossbotten mot oorganiska trossbottenskivor (kräver att hela golvet rivs upp, men jag kanske hamnar där iallafall...) eller så limmar jag 50-100mm cellplast under befintlig trossbotten. Använder jag trossbottenskivor så lägger jag diffspärr direkt under golvspån/golvplank. Med cellplast skippar jag ytterligare diffspärr.

Nån som har några andra synpunkter eller invändningar?
 
Är golvet isolerat eller oisolerat nu (och sedan tidigare)?
 
Det är (original) sågspån i dag. ca 20cm.

Spånet skall bytas mot glas-/stenull.
 
Redigerat:
Jag tänker att det som fungerat i 100 år(?) har bevisat sina egenskaper. I det här fallet att det inte blir några fuktproblem i grunden. Något som är väsentligt.

Man ska inte ändra på ett vinnande lag.

Dock kan väsentligt ändrad funktion enl modernt boende motivera vissa justeringar...

Vad gäller ekonomi så är det normalt billigast att ändra minsta möjliga, och billigare att bara byta/åtgärda det som är dåligt, samt att använda gamla beprövade material såsom framförallt trä (i olika former).
 
Som Oldboy skriver kan ändrad användning medföra risker. Dessutom kommer du ändra konstruktionen i golvet, med diffspärr och ny isolering. Det behöver givetvis inte hända någonting, men om det gör det är det nu du ska planera för det. Om du bryter upp golvet skulle jag råda dig att lägga plast på marken. Jag struntade i det, vilket gjorde det fruktansvärt arbetskrävande att lägga dit i efterhand. Ingenting kan förvärras av plasten, men däremot förbättras. Ett annat tips är att förbereda med en enfaskontakt om du vill ha en avfuktare i framtiden. När golvet är uppbrutet är det busenkelt att dra ner, men sen blir det värre (och dyrare).
 
Jo, det innebär ju alltid en risk när man ändrar utförande och förutsättningar för en konstruktion. Problemet är att det verkar vara svårt att få några klara besked just när det gäller krypgrunder - En del tycker att man skall isolera golvet mindre för att undvika problem och en del säger tvärtom...



Oldboy skrev:
Vad gäller ekonomi så är det normalt billigast att ändra minsta möjliga, och billigare att bara byta/åtgärda det som är dåligt, samt att använda gamla beprövade material såsom framförallt trä (i olika former).
Tycker du att jag skall behålla sågspån som isolering, eller är det trossbotten som bör vara i trä?



Ingen som har några handfasta tips eller kommentarer på konstruktionen?
 
useless skrev:
Ingen som har några handfasta tips eller kommentarer på konstruktionen?
Det är just här problemet ligger. Precis som du varit inne på själv så tycker en del si och andra så, vilket beror på att övervägande delen av fuktfallen det skrivs om på ett eller annat sätt är unika. Vi kan ge dig råd, men egentligen måste man se platsen och kanske ta del av undersökningar som gjorts innan man kan uttala sig med säkerhet.

Jag trodde inte vår krypgrund var ett problem förrän kompisarna sa att våra kläder luktade. Nu är marken plastad, grunden tätad, sorptionsavfuktare och undertrycksfläkt installerad. Man kan iaf ta det med sig så förberedelserna finns.

Vad gäller trossbottenkonstruktionen så skulle jag idag ha gjort följande: Underst hade jag skruvat något skivmaterial som fackhandels förespråkar. Jag tog oljebehandlat masonit, men det är så klent... I facken hade jag först lagt vindduk och sedan isolerat med cellulosaisolering, som jag hade sprutat in. Enormt tidsbesparande, det blir inte köldbryggor och materialet andas. Jag la glasfiberisolering, tog lång tid och det blev ganska bra... Sen golv på det.

Ingen plast i mitt fall alltså.

Mvh
 
Hur står sig isolervärde och pris på cellulosaisolering jämfört med glas-/stenull?

En stor anledning till att jag funderar på cellplast under trossbotten är den extra isoleringen det ger. Men det är ju inte så mycket jobb att sala ner golvåsarna nån dm för att få plats med mer 'vanlig' isolering istället.
Å andra sidan tycker ju en del att man inte skall tilläggsisolera golven eftersom det ger lägre temp i krypgrunden. Vad tror kollektivet om att isolera grundmuren istället?
 
Har huset varit kallställt så indikerar det att ingen nämnvärd värme har tillförts uppifrån, och ändå har det klarat sig bra från fuktproblem. Då borde det inte medföra några problem att isolera golvet rejält.

Glöm inte att bygga gnagarsäkert. Gnagare älskar frigolit och glas/stenull, så använder du de materialen så är det ännu viktigare att se till att inga gnagare någonsin kan komma till. De bästa (enda?) hyfsat gnagarsäkra materialen är natursten, betong/cement, lera, tegel, grovt massivt trävirke och stål/järn (och grov plåt). Viktigast är att inte ge dem någon anledning att vilja ta sig in, dvs ljus, värme och lukt (mat). Uppnås genom att bygga massivt och lufttätt.
 
Läs på om diffspärr direkt under golvet - det är inte samma sak som daggpunkten i en väggkonstruktion (diffspärr närmast den varma sidan) - utan skapar mer problem än hjälper till verkar det som. Om något ska diffspärras så är det längre ner i en golvkonstruktion - så har jag förstått det nu när jag läst på ordentligt om kryp/plintgrunder. Så bättre att ha plastfolie t ex på marken för att hindra markfukt än i själva blind/trossbotten.

Jag tipsar (helt lekmannamässigt) att kolla på träfiber/cellulosaisolering (möjligtvis skumglas om du vill fylla utrymmet något med ett material som är kapilärbrytande) och hoppa över diffspärr! Men risken är ändå att en av anledningarna till att fukt inte är något problem i dagsläget är att golvet är dåligt isolerat i nuläget = det går igenom golvet och värmer på så sätt grunden. Vilket betyder att om ni isolerar golvet bättre så KAN det uppstå problem med fukt. Men risken skulle förmodligen vara än värre med diffspärr och mineralull.

Det finns en del liknande "projekt" om man söker på byggnadsvård och renovera gårdar och torp/liknande. Kanske kan finna ett bra svar där?
 
Problemet är att man hittar så väldigt olika svar när man letar - Oftast helt motsatta från varandra...
Planen är iallafall denna om jag har uppfattat alla tips och råd rätt:
- Gräva ut så att det blir större utrymme (Det är några hundra kvadrat, så det blir ett lagom sommarjobb...)
- Lägga på grus och plast
- Behålla befintlig ventilation
- Isolera med nån form av cellulosaisolering (Eventuellt sänka trossbotten nån dm så att det ryms mer isolering)
- Ingen diffspärr, men vindpapp på trossbotten noggrant tätad mot bjälklaget.

När man ändå byter trossbotten så kanske det är bäst att använda nån form av cementbaserad trossbottenskiva istället för trä?
 
Ja och grunder verkar vara extra "minerad mark", så visst varierar svaren. Om man jämför med en väggkonstruktion så måste man medge att det finns så oändligt mycket fler faktorer som påverkar vad som funkar och inte funkar i en grund. Markens lutning och topografi, berggrund, jordmån, element i grundmur/plintar, ventilation, isolering, värmeledning, storlek på "luftfack" + själva konstruktionen i trossbotten/bjälklagret. Det är faktiskt hur mkt som helst! Det är väl därför det är så svårt att säga exakt vad det är som gör att din grund har fungerat - därför svårt att ge tips.

Men du har ju fått det övervägande tipset att inte ändra för mycket på det (delvis) vinnande konceptet som finns...
 
Tyvärr är det svårt att inte ändra på det vinnande konceptet eftersom jag vill ha varmt året om i huset.
 
useless skrev:
Tyvärr är det svårt att inte ändra på det vinnande konceptet eftersom jag vill ha varmt året om i huset.
Precis. Inte vinnande rakt igenom ;-)
 
Här kommer fler åsikter :)
Isolera marken istället för att isolera extra på bjälklaget. blir typ en varmgrund.
Gjut en platta istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.