Jag ska måla lister, dörrar, karmar och fönster och undrar om ni har något bra förslag på vilken färg man ska köpa utan att ruinera sig? Bör man välja vattenbaserad färg?

Alla snickerier är målade i vitt sedan tidigare och de ska fräschas upp.

Jag ska dessutom måla taket som också behöver en uppfräschning i vitt.

Jag har köpt Rustas väggfärg Nyans och den är verkligen bra och prisvärd, är det någon som provat deras takfärg nyligen då de för inte så länge sedan bytt kvalité på den (tidigare var den helt kass). :rolleyes:
 
Av vad jag hört så ska rustas färg vara bra numera, har inte testat själv. Gällande snickerifärg köpte jag Bauhaus egna varumärke och blev positivt överraskad. Självklart ska du välja en vattenbaserad färg, den gulnar inte.
 
Råd nummer ett när det gäller målning är att köpa bra färg och bra penslar/rollers. Resultatet blir bättre, det är lättare att jobba med och framför allt betydligt roligare.

Jag har använt Beckers takfärg, kostar ca 420 kr för en tia. När det gäller vattenbaserad snickerifärg har vi kört Beckers Elegant Aqua. En 3:a bruten kostar ca 570 kronor.
 
Fundera också på vilken vita nyans du väljer på lister, karmar, fönster, etc.
Som nybörjare med hus köpte man bara en burk vit färg, tills man upptäckte skillnaden mellan eget målat vitt och lister/fönster som var fabriksmålade. Så idag blir det S-0502-Y, finns färdigbrutet på burk.
En burk färg av bra färg är värd sitt pris.
 
Ja det kanske blir fel att bara ta vit, 0502Y är väl bruten åt gult? Detta är ett sekelskifteshus med målade snickerier sedan 1880, jag tror den vita är bruten mot grå ton?
 
Susanne Larsen skrev:
Ja det kanske blir fel att bara ta vit, 0502Y är väl bruten åt gult? Detta är ett sekelskifteshus med målade snickerier sedan 1880, jag tror den vita är bruten mot grå ton?
Gammal målning är svår att jämföra med då det troligtvis målats med lösningsbaserad färg som har gulnat med tiden.
Det däringa med brytningsfärger är jag dålig på, men när vi flyttande in i huset köpte jag färg i en liten färgbutik som en målare hade öppen vissa kvällar. Han brukade dutta i svart, men jag minns inte något gult.
 
AndersS skrev:
Gammal målning är svår att jämföra med då det troligtvis målats med lösningsbaserad färg som har gulnat med tiden.
Det däringa med brytningsfärger är jag dålig på, men när vi flyttande in i huset köpte jag färg i en liten färgbutik som en målare hade öppen vissa kvällar. Han brukade dutta i svart, men jag minns inte något gult.
Inte alls säkert att den har gulnat. Linoljefärg gulnar om den INTE utsätts för ljus, t.ex. inne i köksinredning och garderober. Om jag inte minns fel är gulningen reversibel. Moderna alydoljefärger gulnar inte. Det är varianterna från 70- coh 80-talen som gulnar.

Edit: från Riksantikvarieämbetet. http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/3310/Varia 2013_35.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
De lösningsbaserade vita färger jag använt till snickerier har samtliga gulnat (eller om de ska kallas oljefärger), det är först nu med vattenbaserade jag tycker att nyansen håller sig längre men även de ändrar nyans med tiden.Men jag kan inte teorin bakom utan går på erfarenhet från 70-tal fram tills nu då de ersattes av de vattenbaserade, så här kan det finnas stora brister i min kunskap.
Kollade lite snabbt i det länkade dokument under alkydoljefärg, sid 22 och där står det citat:

"En nackdel med alla typer av oljehaltiga bindemedel är att de tenderar att gulna. Alkydoljefärg gulnar dock i allmänhet i mindre omfattning än exempelvis linoljefärg. Denna gulningstendens är inbyggd hos naturligt torkande oljor eftersom effekten stegras med ett ökande innehåll omättade fettsyror".

Här anges att linoljefärg är den som gulnar mest och förutsätter att den då är utsatt för ljus.
Så det finns nog många teorier och även praktisk erfarenhet hur det fungerar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.