Börjar med att säga att kan kan absolut ingenting om trädgårdsskötsel.

Vi flyttade i höstas till vårt drömhus och det finns en dam sedan tidigare. Tidigare ägaren har grävt ur ett "surhål" och det är konstant tillflöde av vatten via en litet dike. Det rinner sedan vidare och försvinner ut i ett dike på andra sidan.

damm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammen är 4½ meter djup på ett par ställen och det är mängder med bla Koi i dammen. Det finns oxå jättesallamandlar som letat sig dit. Men det problem jag har är att dammen är ordentligt miss-skött och det är mycket kaveldun (tror jag det heter, jag brukar säga "cigarr") och de orangea områdena är täckta av kaveldun.

Vad jag skulle vilja göra är att minska på kaveldun alternativt ta bort det helt och sätta in växter med lite färg och framförallt något som renar vattnet. Vattnet är brunt nästan som gytja och även om jag förstår att jag inte kommer att få kristallklart vatten med tanke på dammens konstruktion, så kanske jag kan få en lite roligare färg på det.

Hur gör man med kaveldun? Kapar man det ovan eller under vattenytan?
Är det dumt och ta bort kaveldunet för sallamandlarna och fiskarna?


Jag är bra på elektronik, maskiner och bygga så det här är jag helt borta inom. All hjälp mottages.
 
peternicklas
Skulle själv vilja ha en sådan damm men tomten räcker inte till, kanske skulle ha rinnande vatten me...
Jag hade nog gjort den grundareså att vattnet inte kan stå still. Finns fiskar som kan hålla rent men vattnet kanske inte är rent nog. Tömma den, är det möjligt? Är det rent vatten som rinner till så är det lite lättare att få rent vatten.
 
Dammen är nog inte möjlig att tömma. Den är relativt stor (tycker jag iallafall) och det strömmar till rent friskt vatten helatiden. Jag har dessutom en extra brunn med källvatten att kunna koppla till om det blir en torr sommar. Det finns mycket fisk i dammen allt från smått på en eller ett par cm till ca 30cm fiskar, vad jag sett. Djuphålorna behövs vad jag förstår för att fisken ska kunna övervintra i dammen. I vintras hade jag över 50 cm is som minutiöst hackades hål i för att släppa ut butangas (?), efter tidigare ägarens instruktioner.

Dammen är byggd utan dammduk i lera. Man ser tydligt hur vattnet strömmar genom dammen från tillopp till utlopp.
 
peternicklas
Vad menar du med stor?
 
Dammen är på ca 70kvm
 
Frågan är nog vad du får göra eftersom du har större salamander (jag tror inte att du har jättesalamander i dammen, de väger upp till 25 kg och blir en 2 meter långa :wow:) i dammen. Det känns som du ska ringa länsstyrelsen eller naturvårdsverket (nån av dom tror jag det faller under) och höra med dom.
 
Haha nej det stämmer, så stora är de absolut inte.

Länsstyrelsen har vart ute och tagit prover på dammen tidigare vet jag eftersom de salamandrarna som lever i dammen är utrotningshotade (allt detta enligt tidigare ägare, jag vet ingenting). Men de ska tydligen inte ha haft några föreskrifter för vad som fick göras med dammen.
 
Har börjat röja i dammen för att fåbort kaveldunen. Damen är betydligt större än 70kvm hittad ritningarna och pappren till länsstyrelsen och enligt dem är vattenspegeln någonstans mellan 140-160kvm. Den är 1,6m djup på djupaste stället. Nu när mycket kaveldun är borttaget börjar man se storleken på dammen.

Men fortfarande, vattent är väldigt brunt och tråkigt.

Är inne på att skaffa en filteranläggning men vill ju isf gärna veta att det avhjälper det bruna vattnet. I övrigt har jag lite svårt och få en bra bild hur jag vill ha dammen, jag vill ha den lättskött och fin. Tror att all kaveldun kommer att få ge vika så småningom för att ge plats åt något enklare och något som inte sprider sig som ogräs. När jag kollar på bilder på nätet på dammar så har de flesta som jag tycker om förhållandevis lite växter i själva dammen utan de har mer på land/i vattenbrynet.

Bilder kommer på gyttjehålet. :)
 
Det finns ju flera växter som renar, bl.a. vass och olika grässorter. Sen finns ju filter anläggningar men eftersom du har ett permanent flöde blir det ju svårt då det "bruna" troligen kommer från dammen själv och inte med vattnet in, eller?
Kommer det med vattnet in kanske det går att filtrera med sand eller duk/filter men beror ju på genomströmningen.
 
Vatten in är klart. Eftersom dammen inte är skött så ligger det mängder med döda växter i vattnet och det är säkert en av orsakerna till varför vattnet är brunt. Sen är dammen grävd i lera/gytja och det underlättar inte heller för klart och fint vatten.

Läst en hel del om filteranläggningar där man pumpar vattnet från dammen genom filter för att sedan återleda det till dammen. Finns ganska bra beskrivna DIY byggbloggar. Men frågan är ändå om det kommer hjälpa, blir nog ett par sömnlösa nätter till om det.
 
Kan du inte rensa upp det som ligger på bottnen och sedan lägga ett lager grus ovanpå leran?
 
Stor vattensalamander är fridlyst så du bör inte göra för stora ingrepp förrän i oktober då dess larver är färdiga att gå upp på land.
 
Jag tror att det missfärgade vattnet kommer av jorden i själva dammen. Jag har sett dammar grävda i lera och vattnet är och förblir lerfärgat, det går inte att rena som det gör i dammar med duk under. Där får man iofs andra bekymmer.

Kaveldun sprider sig gärna och du måste få bort rötterna för att hindra spridning, det räcker inte att klippa av det som syns ovan vattnet.

Jag har inte så många goda råd att ge dig, har själv en damm med duk, men en sak vill jag i alla fall säga, var försiktig med vad du planterar in för växter i dammen. Många dammväxter är av den invasiva arten och innan du vet ordet av har de tagit över hela dammen. Det är betydligt svårare att rensa en damm än en rabatt.
 
20160603_141948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt att röjningsarbete i och kring dammen. Glömde ta en bild idag så denna är ett par dagar gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.